Israel öppnade gränsen mellan Gaza och Egypten på måndagen för ett begränsat antal människor.
Den stängda gränsen har förhindrat sårade och sjuka palestinier att få vård utanför Gaza. Under det senast året har sammanlagt bara några tusen människor tillåtits resa ut via Israel för medicinsk behandling i tredje länder.
Många har länge väntat på behandling
Men det är endast ett litet antal palestinier som nu tillåts lämna enklaven. Enligt palestinska källor handlar det om 50 personer under den första dagen.
Gazas hälsovårdsministerium säger att minst 20 000 patienter, bland dem barn och cancerpatienter, väntar på evakuering.
Patienter och deras familjemedlemmar samlades på måndagen framför Röda Halvmånens sjukhus i Khan Yunis inför evakueringen via Gazas gränsövergång i Rafah.
Den öppnade gränsen innebär att mer hjälp också kan flöda in i Gaza.
Samtidigt får de Gazabor som flydde undan kriget nu för första gången återvända för att leta efter hem och släktingar. De som släpps in i Gaza måste genomgå stränga israeliska säkerhetskontroller. Också i det här fallet handlar det om ett litet fåtal människor.
Enda vägen ut och in för Gazas invånare
Övergången vid Rafah, mot Egypten, har varit stängd sedan maj 2024. Att den nu öppnas igen för att ge ett litet antal Gazainvånare tillgång till omvärlden är ett av de steg som krävs under den inledande fasen av den USA-förmedlade vapenvilan som nåddes i oktober.
Rafah är nu den enda vägen in eller ut för Gazas mer än två miljoner invånare.
Rafah ligger på israeliskt territorium och där fanns en gång en stad med en kvarts miljon invånare. Israel har demolerat och avfolkat staden.
Källa: Reuters