Sibbo vill göra korsning i Immersby säkrare för bussresenärer

I Immersby finns tre virtuella busshållplatser där resenären får vänta på bussen vid vägrenen i snön. Nu vill kommunen göra dem säkrare.

Blå skylt för virtuell busshållplats vid landsväg i vinterlandskap.
De virtuella hållplatserna vid Massbyvägens och Immersbyvägens korsning ligger direkt vid vägen. Bild: Leo Gammals / Yle

Det finns 430 virtuella busshållplatser i Sibbo. De är märkta med blåa skyltar vid vägrenen. Skyltarna visar att bussar får stanna där för att plocka upp och lämna av passagerare. De finns ofta på ställen med få resenärer, till exempel skolbarn.

– Det är en riktig busshållplats, men det finns inget annat där än en stolpe. De används där det är lite trafik, säger tf samhällsdirektör Eric Roselius.

Virtuella hållplatser placeras på ställen som är svåra att omvandla till reguljära hållplatser. De saknar infrastruktur, det vill säga skyltar, busskurer eller bänkar. I praktiken väntar resenären på bussen vid vägrenen utsatt för all annan trafik.

Därför vill kommunen testa ett pilotprojekt i Immersby för att öka trafiksäkerheten vid två av de tre virtuella hållplatserna vid korsningen av Hindsbyvägen, Immersbyvägen och Massbyvägen. Här kör linjerna 992 och 994. Under 2024 steg i medeltal 1,76 passagerare på bussen per dygn vid de tre virtuella hållplatserna.

Två nya hållplatser

Avsikten är att omvandla två virtuella hållplatser genom att bredda vägen och fylla på med jord utan att behöva köpa eller lösa in mark. Hållplatserna får varken kur eller bänkar, men påminner i övrigt om vanliga hållplatser.

– Vår plan är att fylla upp dikena så att bussen kan stanna och vänta vid sidan av vägen. Vissa vägar är ju väldigt branta med öppna diken, så det finns inget ställe att stå på, säger Roselius.

I preliminära samtal med staten och Livskraftscentralen har det klarnat att den bästa åtgärden är att gräva upp marken, ersätta den med krossad sten och installera en trumma för dagvatten.

Blå skylt för virtuell busshållplats vid landsväg i vinterlandskap.
Spåren visar att resenärer står i snön invid vägrenen medan de väntar på bussen. Bild: Leo Gammals / Yle

Staten och Livskraftscentralen förhåller sig positiva till investeringen, men anser att kommunen ska ansvara för bygget, medan staten sedan lovar sköta underhållet. Även Helsingforsregionens trafik förhåller sig positiv till projektet.

– Vi reder nu ut om vi kan fixa de här hållplatserna kostnadseffektivt. Vi har fått grönt ljus från staten, men kommunen ska betala, säger Roselius.

Sibbo söker därför 10 000 euro för att kunna inleda pilotprojektet, pengar som inte är reserverade i årets budget. Om pilotprojektet godkänns och visar sig lyckat kan det möjligen appliceras på andra håll i Sibbo.

Tekniska utskottet behandlar ärendet på sitt möte den 10 februari.