Det är inte bara havsvattenståndet som är historiskt lågt, det är också ovanligt att isbrytare kallas till södra Finland. Nu behövs isbrytarna för att fraktfartyg ska kunna ta sig fram till bland annat hamnarna i Ingå och Kantvik.
– Det är nog många år sedan vi har behövt en isbrytare, säger trafikchefen Tomas Damén på Inkoo Shipping i Ingå hamn.
Tillfrysningen skedde ganska snabbt. Ännu i slutet av december var det plusgrader.
– I mitten av januari hade vi ett fartyg med last som körde fast i isen och fick backa två gånger för att komma genom isen, berättar Damén.
Fraktfartyget i januari anlöpte hamn en timme försenat. Värre var det med fraktfartyget från Mo i Rana i Norge som stod i hamnbassängen i Ingå på fredagen (6.2). Slutdestinationen var Skuru hamn i Pojo dit fartyget skulle frakta stål till en fabrik i Åminnefors.
På grund av att havsvattenståndet var -80 centimeter och hamndjupet i Skuru hamn är betydligt grundare än i Ingå, måste 800 000 kilo av lasten lossas i Ingå hamn för att göra fartyget lättare och mindre djupgående.
Det tog nästan ett dygn att tina upp isen så att man fick upp lastluckorna uppe på däck.
Fartyget kunde sent på fredagskvällen fortsätta från Ingå mot Skuru hamn i Pojo. Också då behövdes isbrytaren Nordica för att bryta upp isen i farleden.
Finns det fartyg som ni måste backa, att det inte går att komma hit trots att det finns isbrytare som håller upp farleden och en egen båt som håller upp hamnbassängen?
– Vi hade faktiskt en last som borde ha skeppats ut i veckan, men på grund av isläget var det ingen idé att fartyget ens hade försökt komma hit. Fartyget hade inte isklass tillräckligt för att få assistans och då skulle det ha skett på egen bekostnad, det vill säga blivit dyrt, säger Tomas Damén.
Lasten står alltså kvar i Ingå hamn i väntan på bättre, eller i alla fall isfriare tider.
– Jag tror det kan dröja mellan en och två månader, säger trafikchefen Tomas Damén som står inför följande dilemma:
– Kunderna levererar varor hit och jag måste hitta mera plats att lagra varan.
Nästan 40 år sedan så här långvarig köld
Läget ute till havs är enligt Tomas Damén exceptionellt, men så är vintern och i synnerhet de låga havsnivåerna också, säger Ole Törnroos, yrkesfiskare bosatt på Skata udd i Bromarv, det vill säga med havet som närmaste granne.
– Så här mycket vinter har vi inte haft sen 1987, då hade vi en hurja vinter tre till fyra veckor i januari, säger Ole Törnroos med hänvisning till årets långvariga och ovanligt stränga köld.
Han har däremot inga egna minnen av att det skulle ha varit så låga havsvattennivåer tidigare. Det är kanske inte så konstigt eftersom det är rekordlåga nivåer under hela den tid, 139 år, som man har haft en mätstation i Hangö, berättar tidningen Helsingin Sanomat.
Isarna är rätt starka men Törnroos säger att det gäller att känna till var det strömmar. Han har rört sig med fyrhjulig ute på isen, men rekommenderar inte att man rör sig med fordon ute.
Isens tjocklek utanför Skata i Bromarv var i slutet av förra veckan mellan 15 och 20 centimeter.