För två veckor sedan åkte Tunnhamnsbon Yrsa Brunström ut till sin ö med förbindelsebåten M/S Jurmo. Där har hon suttit sedan dess, utan att kunna komma bort från ön.
Vattenståndet är extremt lågt just nu. På onsdagen var medelvattenståndet i Åbo och i Hangö -60 centimeter, efter veckoslutets rekordnoteringar på -84 och -85 centimeter.
Det innebär att Jurmo inte längre kunnat anlöpa Tunnhamn, då förbindelsebåten är så djupgående och viken grund.
– Det känns nog lite krångligt, för man är ju van vid att förbindelserna fungerar och man kan fara och komma. Men vissa gånger så är det lite käppar i hjulet, säger Brunström.
Förbindelsebåten har en gång kunnat leverera mat till isen utanför Tunnhamn, men invånarna fick inte själva gå ombord.
Lösning hittades på Kummelhuvudet
Finlands Färjetrafik Ab, det vill säga Finferries, har länge försökt lösa situationen. Först hade man funderat på att bygga en isbro på isen, men nu hittade man en annan lösning.
– Vi behöver ingen isbro, för på öns östra sida hittade vi en så djup strand, att det räcker med att köra fram förbindelsebåten till den och sedan fälla ner båtens ramp, säger säkerhets- och trafikdirektör Pasi Roos vid Finferries.
Den första turen körs redan tidigt på torsdag morgon från Kasnäs till Kummelhuvudet på Tunnhamn.
– Det är nog en lättnad för oss. En person härifrån Tunnhamn åker över eftersom han har deklarationspapper som måste lämnas in, säger Yrsa Brunström.
Frisör, massör och bilservice har avbokats
Själv väntar Yrsa Brunström till tisdag. Då kan man också åka med förbindelsebåten, utföra ärenden och återvända till ön samma dag. Då ska hon besöka frisör och massör, två saker hon tvingats avboka då hon varit isolerad på ön.
Hon hade också en bokad tid till bilservice, men den får vänta. Bilen finns nämligen ute på ön. Hon körde dit den för två veckor sedan då hon hade så mycket saker som skulle ut.
– Jag måste vänta tills det blir lite högre vatten innan de kan komma till bryggan, så bilen får stå kvar i garaget här, säger Brunström.
– Vi visste ju inte att det skulle bli lågvatten så här länge, och att det skulle komma så här mycket kyla och is. Under åren jag har bott här ute så tror jag aldrig jag sett att vattnet skulle ha varit så här lågt som det är nu, säger Brunström.