Norska bänkidrottare trodde knappt sina ögon när de följde OS-sändningen i NRK i går. Två medaljer till Norge i herrarnas skidskytte – och så kom intervjun som redan kan betraktas som en av mästerskapets allra märkligaste.
Trean Sturla Holm Lægreid hade tagit sin första OS-medalj i karriären. Då avslöjade han för hela norska folket att han har varit otrogen.
– För ett halvår sedan träffade jag mitt livs kärlek. För tre månader sedan gjorde jag mitt livs misstag när jag var otrogen mot henne, sa Lægreid och berättade att han hade avslöjat sitt snedsteg för sin flickvän förra veckan.
Mindre än ett dygn senare kryper 28-åringen till korset.
– Jag beklagar verkligen att jag gick ut med den här personliga historien under en glädjedag för norskt skidskytte. Jag är inte riktigt mig själv och är inte klar i tankarna. Jag riktar min ursäkt först och främst till Johan-Olav Botn. Han förtjänade all uppmärksamhet efter sitt guld, säger Lægreid i ett uttalande som NRK citerar.
Lægreid ber också om ursäkt till sin före detta flickvän. Den norska tidningen VG har fått kontakt med kvinnan som uttalar sig anonymt.
– Det är svårt att förlåta. Även efter en kärleksförklaring som har nått hela världen. Jag har inte valt att hamna i den här situationen och det gör ont. Vi har haft kontakt och han vet vad jag tycker, säger hon till VG.
”Helt fel plats och tajming”
Efterspelet till distansen i Antholz blev en global nyhet på grund av Lægreid. Stora medier som New York Times och Bild rapporterade om intervjun och i Norge har Lægreids uttalanden målat mediers hemsidor.
I NRK:s OS-studio var de tidigare olympiska mästarna Johannes Thingnes Bø och Therese Johaug kritiska.
– Tidpunkt, plats och tajming är helt fel. Sturlas känslor sitter utanpå kroppen och det verkar som att allt sprack. Jag vet verkligen inte hur han ser på det här uppförandet efteråt, sa mångårige landslagskamraten Bø.
– Jag har aldrig sett en liknande intervju. Helt fel tidpunkt och plats, säger Johaug.
Även på annat håll i det norska OS-laget har man reagerat på Lægreids utspel.
– Norge tog tre OS-guld i går och förstanyheten i många timmar är ändå Sturlas otrohet. Det ser kanske inte så bra ut, säger längdåkaren Einar Hedegart under onsdagen.
Den olympiska mästaren Johan-Olav Botn fick en offentlig ursäkt från Lægreid redan under medaljtrions presskonferens på tisdagen. Botn ville inte kritisera sin lagkamrat.
– Han får säga vad han vill i intervjuer. För mig är det här en personlig och känslosam seger. Hur många spaltmeter jag får betyder ingenting för mig
Ny debatt om sprintlaget
I onsdagens uttalande är Lægreid tydlig med att han inte kommer att svara på fler frågor om den omsusade intervjun. Han vill fokusera på de kommande OS-distanserna.
I dag bekräftade det norska skidskyttelandslaget att Lægreid blir en av fyra norrmän i fredagens sprint. Han får sällskap av Johannes Dale-Skjevdal, Vetle Sjåstad Christiansen och Johan-Olav Botn.
Lægreid har en tung vinter bakom sig i världscupen. Tredjeplatsen i distansloppet var hans första pallplats för säsongen – och den här uttagningen skapar ny diskussion runt Lægreid.
Hans lagkamrat Martin Uldal, med tre pallplatser i vinter, tycker att han blir orättvist behandlad.
– Det är helt galet att distansloppet spelar så stor roll, säger Uldal till VG.