Johannes Høsflot Klæbo före Mathis Desloges. Känns den resultatlistan bekant? Samma åkare som tog hand om de två främsta placeringarna i skiathlon var även bäst på 10 kilometer fristil.
Klæbos segertåg i OS fick alltså en fortsättning när han besegrade Desloges med 4,9 sekunder idag. Därmed lever också Klæbos dröm om sex guld i OS vidare.
– Det här har varit en distans som jag aldrig klarat av tidigare men att göra det i OS betyder extremt mycket. Jag kanske var lite avskriven på förhand och därför känns det extra bra, säger Klæbo till Yle.
Det såg länge ut som att Einar Hedegart skulle bli Klæbos största konkurrent om guldet, men han kroknade under de sista kilometerna in mot mål.
Ännu vid 7,4 kilometer hade Hedegart ett försprång på flera sekunder till Klæbo, men i mål var han 14 sekunder långsammare. Hedegart tappade också silvret på slutet, men lyckades ta ett brons.
– Jag var nervös på slutet då jag satt och väntade. Jag tyckte att jag hade avslutat bra men jag visste också att Einar kan vara snabb på slutet, säger Klæbo.
Finländarna misslyckades
Förväntningarna på finländarna var inte särskilt höga – och ingen i kvartetten Niko Anttola, Emil Liekari, Joni Mäki och Arsi Ruuskanen lyckades överraska.
– Jag kom ingenstans och kunde inte göra nåt av det som jag hade hoppats. Det var uselt och inget fungerade, säger Ruuskanen till Yle.
Ruuskanen var bäst av finländarna idag med en 18:e plats, och han var över en minut långsammare än vinnaren Klæbo
– Är man en minut och 15 sekunder efter så har det gått helt åt skogen. Det var säkert säsongens sämsta insats, säger han.
Niko Anttola, som fyller 23 år idag, var med om en vurpa på det första varvet men blev näst bästa finländare på 25:e plats.
– Jag vet inte riktigt vad som hände, det var lite mjukt i spåret och jag tappade kanske tio sekunder. Men min tävling förstördes inte där, säger Anttola.