Sverige reagerar på Tre Kronors förlust mot Finland: ”Som en pungspark”

Vi sammanfattar svenskarnas reaktioner efter dagens OS-match i herrarnas ishockey.

Ett collage av Anton Lundell som firar mål mot Sverige och svenska tidningsrubriker om Sveriges förlust mot Finland i hockey.
Besvikelsen när lillebror vinner syns i de svenska mediernas rubriker. Bild: Mika Kylmäniemi / AOP, bildredigering / Yle

Tre Kronors mardröm.

Så beskrivs dagens OS-hockeymatch när Finlands herrlag vann över Sverige med 4–1.

Under matchen släppte Sverige bland annat in ett slarvmål under sitt eget powerplay.

Lagkapten Gabriel Landeskog säger i SVT:s studio att det ”kändes som en pungspark”.

Defensiven = schweizerost

Sveriges Radio talar om matchen som en ”blytung smäll”.

”Det här är under vad som egentligen är okej”, säger SR:s referent Magnus Wahlman efter Sveriges tabbe.

Han beskriver också Tre Kronors defensiv som ”en schweizerost” och säger att den inte duger.

Som en flygolycka när mycket går fel

Mats Sundin, matchens expertkommentator i HBO Max och före detta NHL-spelare låter inte glad efter matchen:

”Det är lite som en flygplansolycka. Det är mycket som går fel.”

Förbundskapten Sam Hallam säger till SVT Sport att det ”gör ont att förlora mot Finland”.

Tre Kronors Victor Hedman sammanfattar känslorna efter matchen med ett enkelt ”det suger”. Men han försäkrar att morgondagens match ska bli lagets bästa.

Sverige måste vinna morgondagens match mot Slovakien för att kvalificera sig direkt till kvartsfinal.

Politiker grälar på Instagram

Sveriges socialdemokraters partisekreterare Tobias Baudin har fått skadeglada meddelanden av SDP:s partiledare Antti Lindtman.

Nu är det dags att blocka honom, säger Baudin.

Det svenska partiet bekräftar för oss att grälet inte är på allvar och att ” inga hockeymatcher i världen kan påverka vårt samarbete”.

Ett collage på Instagramstoryn där en svensk politiker lekfullt hotar att blocka Antti Lindtman på grund av att Finland vann Sverige.
Bild: Skärmdump / Tobias Baudins Instagram