I flera veckor har vattenståndet i Östersjön varit ovanligt lågt. Köld och tjocka isar i kombination med lågt vattenstånd har ställt till det för fraktfartyg och hamnar och isbrytarna har jobbat för högtryck sedan årsskiftet.
Många sommarstugeägare kommer säkert också att få reparera skadade bryggor i vår då isen har gjort sitt.
På flera mätstationer längs kusten har vattenståndet varit 60-80 centimeter under det normala. De flesta mätstationer i södra Finland har fått se nya rekord för lågt vattenstånd de senaste veckorna.
300 kubikkilometer vatten är borta
Det låga vattenståndet beror på ett ihållande högtryck och att östliga och nordostliga vindar har pressat ut vattnet genom Kattegatt och Skagerak till Nordsjön. Den totala vattenmängden i Östersjön är just nu rekordliten.
SMHI, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, har räknat ut att 300 kubikkilometer vatten har försvunnit ur Östersjön på bara en månad. Det motsvarar två gånger vattnet i Vänern, Sveriges största sjö eller nästan tjugo gånger vattenmängden i Enare träsk.
Salt och syre flödar in
Att vattenståndet i stora delar av Östersjön ligger på historiskt låga nivåer nu kan i bästa fall leda till något bra senare. Salt och syrerikt vatten från Nordsjön kommer att flöda in genom de danska sunden till Östersjön.
Vattnet från Nordsjön är betydligt kallare än Östersjövattnet. Det här gör att det är tyngre och kommer att glida ner under det mindre salta och varmare bottenvattnet i Östersjön.
Det här är en process som tar flera månader och kräver en sammanhängande period av sydliga eller sydvästliga vindar.
Endast en vinter med historiskt lågt vattenstånd kommer inte att rädda Östersjön. Östersjön har varit i dåligt skick länge med stora syrefria bottenområden.
Men då sydvästvindarna tar fart och det kalla vattnet börjar flöda in kan vi hoppas på en liten förbättring för Östersjön.
Källor: SMHI, Meteorologiska institutet.