Sorkfeber sprids nu kraftigt i Mellersta Österbotten, där sjukdomsfrekvensen är över nio gånger högre än genomsnittet i övriga Finland.
Bara under januari-februari har 23 fall konstaterats i landskapet – lika många som under ett lugnt helt år.
23-åriga Oona Oksman från Karleby hamnade på sjukhus i dropp i tre dagar efter att ha insjuknat i sorkfeber. Hon fick svåra symptom som 40 graders feber, kräkningar, synrubbningar och kraftig ryggsmärta.
Oksman vet inte var hon fick smittan.
– Många gånger tänkte jag att det här överlever jag inte, säger Oksman.
Oksman säger att hon kräktes i flera dagar, dessutom hade hon synrubbningar och kraftig ryggsmärta, som enligt läkaren var njursmärta. Blodprover togs med några dagars mellanrum.
Trombocyterna var riktigt låga, och njurvärdena började försämras, säger Oksman.
– Eftersom jag inte fick i mig mat eller dryck sjönk de så pass kraftigt att jag togs in på sjukhus.
Sjukdomsperioden varade totalt två veckor.
Det kan bli värre
Enligt infektionsöverläkare Marko Rahkonen vid Mellersta Österbottens centralsjukhus har toppnivån ännu inte nåtts. Insjuknade finns i alla åldersgrupper.
Alla som insjuknar behöver inte sjukhusbehandling, och många kan ha sjukdomen nästan symptomfritt.
– Sorkfeber förekommer så pass mycket hos oss att vi på sjukhuset kan ta testet direkt, men många kan ha sjukdomen nästan symptomfritt, säger Rahkonen.
Forskare Otso Huitu från Naturresursinstitutet förklarar att skogssorksstammarna är stora och att toppen för Mellersta Österbotten väntas först hösten 2026. Den kalla och snöfattiga vintern gynnar sorkarna.
– En kall och snöfattig vinter är inte ödesdiger för sorken. Snarare är vintrar som pendlar fram och tillbaka runt nollan skadliga för dem, säger Huitu.
Texten är en sammanfattning av artikeln Myyräkuume jyllää nyt rajuimmin Keski-Pohjanmaalla – rajut oireet veivät Oona Oksmanin, 23, sairaalaan, skriven av Niina Koskela och översatt av Sebu Björklund.