ANTHLOZ
Grönland har varit föremål för ett starkt världspolitiskt strålkastarljus på senare tid.
USA:s president Donald Trump har högljutt krävt att USA ska få Grönland, bland annat med motiveringen att Ryssland och Kina annars kan ta över ön. Senare backade Trump från sina konkreta hot om att ta över ön.
Bland grönlänningarna har motståndet mot de amerikanska planerna varit utbrett.
I OS i Milano Cortina hittas två grönländska idrottare. Båda i skidskytteorten Antholz, i form av syskonen Ukaleq och Sondre Slettemark.
Den sistnämnda har tidigare slagit fast att han tänker hålla fokus på tävlingarna i Italien. Yle Sporten träffar honom efter jaktstarten – hans sista lopp i OS.
Då lägger han ut texten.
– Han lyssnar ju inte på oss, det är helt klart, säger Slettemark till Yle Sporten om Trumps utspel.
Tacksam över stödet
Grönland har ingen egen olympisk kommitté. I OS åker syskonen Slettemark i dansk dress, till skillnad från världscupen där man tävlar för Grönland.
– Här representerar vi hela kungariket. Den danska delegationen har välkomnat oss på ett bra sätt, man är stolt över att bära de danska kläderna.
Slettemark skrattar frustrerat innan han tar sats och säger sitt om världsläget.
– Jag tror att vi bara måste fortsätta vara tydliga med att Grönlands framtid ska bestämmas av grönlänningar – och att vi mycket hellre vill vara en del av Danmark än USA.
– Hans (Trumps) beteende är helt enkelt väldigt respektlöst.
21-åringen känner att många amerikaner tänker annorlunda än presidenten.
– Jag vet att det är många amerikaner som inte stöttar hans retorik. Vi står inte ensamma.
Talar ni med amerikanska skidskyttar om det som hänt?
– Ja, de stöttar oss. Jag har inte hört om någon som skulle ha sagt något illa. Vi får stöd från alla håll.
– Det har varit härligt.