Raseborgs stad har under 2025 jobbat på att balansera sin ekonomi. Under hösten infördes ett köpstopp, det vill säga striktare regler för inköp, nyanställningar och löneförhöjningar.
Nu lyfter socialdemokraterna fram att stadens bokslut visar ett överskott på flera miljoner, trots att det talats om ett underskott på 2,8 miljoner euro.
I ett mejl undertecknat av Larserik Häggman, Ilta Hämäläinen och Petri Kajander kräver Raseborgs socialdemokrater en grundläggande utredning av stadens budgetuppföljning och -prognostisering.
De anser att läget är ohållbart om staden går på plus efter höstens nedskärningar, sparåtgärder och samarbetsförhandlingar.
Staden har redan planer på att analysera budgetarbetet
Thomas Blomqvist (SFP), ordförande för stadsstyrelsen, ser det som en positiv nyhet om resultatet är på plus.
– Det ger oss bättre förutsättningar att balansera ekonomin i staden utan alltför drastiska åtgärder. Men behovet av att balansera ekonomin kvarstår nog tyvärr trots det här positiva resultatet, säger Blomqvist.
Stadsstyrelsen har fått se preliminära siffror. Det slutliga bokslutet för 2025 ska staden presentera i början av mars. Men som det ser ut nu kan staden verkligen ha ett överskott på mer än en miljon euro.
Blomqvist lyfter fram några punkter som staden haft svårt att veta om i förväg.
– Statliga bidrag till bildningssektorn och till kollektivtrafiken utföll betydligt mera positivt än vad vi hade tänkt oss, säger Blomqvist.
Enligt honom har det också varit svårt att göra en budget för näringslivs- och sysselsättningssektorn som är ny för 2025. Det var i början av året som kommunerna tog över sysselsättningstjänsterna av staten.
Raseborgs stad har redan internt konstaterat att det finns läge för att bli bättre på att budgetera och Blomqvist säger att stadsstyrelsen begärt en analys av läget.