”Vi lät dem köra över oss” – både Lejonen och Kanada vet att det var finländarna som gav upp i semifinalen

En bra period – sen tog Kanada över totalt. Det är inte godkänt, summerar en besviken Roope Hintz efteråt.

Roope Hintz på knä på isen i semifinalen mot Kanada.
Roope Hintz var en besviken man efter semifinalförlusten. Bild: All Over Press

MILANO

Hoppet levde i ungefär tio sekunder.

Antti Pennanen utmanade Kanadas segermål då det fanns misstankar om att Lönnlöven kommit in i zonen i offside. Men senast då repriserna började rulla i tv-rutan blev det klart för alla involverade att det inte skulle gå vägen.

– Det var inte något lätt beslut, men vi upplevde att chansen fanns för att det hade varit offside, förklarar Pennanen på presskonferensen efteråt.

Resultatet: Nathan MacKinnons segermål stod, Lejonen åkte på en utvisning och den sista desperata slutforceringen rann samtidigt praktiskt taget ut i sanden.

”Kan inte förklara”

De finländska spelarna marscherade besviket genom intervjuzonen. En efter en lekte de att de inte hörde journalisterna som ville veta vad de tyckte om matchen, tills Roope Hintz till slut stannade framför en rad av mikrofoner.

– Vi får en så otroligt bra start på matchen, inleder han med blicken fast spänd i golvet nere i Santagiulia-hallen.

Lejonen fick verkligen en drömstart på semifinalen.

Trots att Finland slog ur underläge förde man i långa stunder den första perioden mot Kanada. Mikko Rantanen gav dessutom Lejonen en 1–0-ledning in i den första periodpausen.

Och då Kanada efter det fick spela powerplay satte Erik Haula in 2–0 i numerärt underläge.

Men vad hände sen?

– Vi slutar spela. Vi lägger oss djupt, slutar anfalla och bjuder in dem i matchen, analyserar Hintz.

– Jag kan inte förklara varför. Men vi är avslappnade i första perioden, sen börjar vi väl tänka på vad som står på spel och börjar spänna oss, fortsätter han.

Kanadas Mark Stone skriver under analysen.

– Vi panikerar aldrig, tvärtom börjar de backa och då lägger vi in stöten. Vi får in ett jättestort mål i powerplay av (Sam) Reinhart, och då inser vi också att vi kommer att smula sönder dem, säger den erfarne yttern.

Reinhart styrde in ett skott av Cale Makar ännu under den andra perioden. Och då Kanada sen jagade kvittering i tredje såg det ut som att det bara fanns ett lag på isen.

Domarjobbet i fokus

Först kvitterade kanadensarna – sen kom avgörandet i powerplay med en halv minut på klockan. Nathan MacKinnon klämde in segermålet på en onetimer.

– De får en lite billig utvisning, men det är domarnas jobb att ta ställning till sådant, säger en uppenbart frustrerad Anton Lundell till Yle Sporten.

Vill du kommentera domararbetet i matchen?

– Nej, säger han och lämnar intervjun.

Domsluten på slutet var också den stora snackisen på presskonferensen efter matchen. Men Sebastian Aho – som representerade spelarna där – ville inte heller kommentera.

– Jag vet inte ens vad jag ska säga? Försöker ni säga att det inte borde ha varit utvisning där på slutet? Ni får säga vad man ska tycka om det, säger Aho uppgivet.

Pennanen fick i sin tur kommentera faktumet att det var två kanadensiska domare som dömde.

– ”It is what it is”. Jag vill understryka att vi mötte ett väldigt bra lag och jag gratulerar Kanada, svarar han diplomatiskt och följer upp det med att avfärda alla därpå följande frågor om andra utvisningar och domslut.

”Fick gräva djupt”

Men samtidigt hade Lejonen chanser att sätta in en tredje puck också. Och finländarna hade minsann gett Kanada chanser att avgöra innan det också. Kanada – kanske tack vare vändningen mot Tjeckien i kvartsfinalen – tappade aldrig tron.

– Då man har killar som (Connor) McDavid och MacKinnon att slänga in på isen byte efter byte så är man rätt självsäker. Vi hade dem på reträtten och visste att vi kommer att suga musten ur dem, summerar Mark Stone.

Connor McDavid – som i matchen tog hand om poängrekordet för en NHL-spelare i en OS-turnering – ger ändå credd åt Lejonen:

– Det här är ett tufft finländskt gäng, och vi fick gräva djupt för att vända. Där hemma lär de väl vara lite trötta på att våra matcher går så här, men vi njuter för fulla muggar, säger McDavid.

Summa summarum: Kanada spelar OS-final på söndag, Finland spelar om bronset på lördagskvällen. Motståndarna klarnar senare på fredag då USA möter Slovakien i den andra semifinalen.

– Jag vet inte hur, men vi måste väl gräva fram motivationen för den matchen. Vi spelar ju ändå om medalj, säger Hintz utan att lyfta blicken.

Sebastian Aho:

– Det är inte lätt. Det här är en jobbig förlust att försöka bearbeta så här snabbt. Men det är en ny dag i morgon. Och vi är proffs. Och i efterhand kommer bronsmedaljen att kännas som en otrolig prestation.