Åbo domkyrkas kororgel har köpts av 23-åriga Otto Kalsta och 25-åriga Tuomas Ihamuotila via en auktion.
Hela idén var ett infall, berättar Ihamuotila. Han brukar regelbundet kolla vad som är till salu på auktionssajten och plötsligt var kyrkorgeln där.
– Det var billigt. Det var kanske den främsta orsaken. Men jag har varit intresserad av orglar under en längre tid och jag har en elorgel från 1980-talet som jag spelar på, säger Ihamuotila.
Ihamuotila har ingen erfarenhet av att spela en kyrkorgel, men de nya ägarna provade att spela på den innan de började montera ner den.
– Det var en bra upplevelse!
På plats för att hjälpa till med att montera ner orgeln är vännerna Mark von Bonsdorff och Felix Kalha. von Bonsdorff tvekade inte då han blev tillfrågad att hjälpa till med att forsla ut orgeln. Men visst är det ett annorlunda projekt.
– Det här är första gången som någon av oss pysslar med en orgel.
Det krävs noggrannhet att montera ner orgeln för det är viktigt att katalogisera bitarna så att de är i rätt ordning.
– Vi har tagit upp all information så att vi vet vilken bit som hör vart. Det är exempelvis viktigt att skriva upp orgelpipornas platser, annars kommer det ju fel ljud då du spelar, säger Ihamuotila.
Nu ska delarna lagras på Ihamuotilas släktgård i Esbo. I det här skedet är det oklart var orgeln ska stå.
– En möjlighet är också att bygga flera orglar av delarna, säger Tuomas Ihamuotila.
Trots att kyrkorgeln var ett impulsköp är det tänkt att den kommer i användning, säger Ihamuotila. De två kompisarna som nu äger kyrkorgeln har ett filmbolag och orgeln kan komma till stor nytta med tanke på det.
– Vi producerade en film i somras och behövde orgelmusik till den. Men det var jättesvårt att få tillstånd att spela på en kyrkorgel och banda in musiken. Vi skulle vilja erbjuda den möjligheten också för andra.
Kororgeln säljs i samband med den stora renovering som genomförs i Åbo domkyrka. Den byggdes år 1973 av landets ledande orgelbyggare Veikko Virtanen. Den är i fint skick enligt den tidigare ägaren, Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet.
Ihamuotila och Kalsta har varit i kontakt med Virtanens son för att få tips och råd för hur de ska gå till väga för att ta isär orgeln.
Enligt Ihamuotila ger det ett stort mervärde att orgeln är just från Åbo domkyrka.
– Verkligen. Det blir en otrolig historia och ett otroligt minne.