Danmarks statsminister Mette Frederiksen utlyser Folketingsval den 24 mars.
Frederiksen kallar det för ett avgörande val, där folket får bestämma vilken riktning Danmark ska ta.
Danmark har ingen fast valdag, utan det är statsministern som avgör när valet ska hållas.
Ett Folketingsval måste ändå hållas senast fyra år efter det senaste valet, som hölls i november år 2022.
Mette Frederiksen har varit statsminister sedan år 2019 och hon försöker nu säkra en tredje mandatperiod på posten.
De senaste månaderna har politiken i Danmark dominerats av USA:s president Donald Trumps hot om att överta kontrollen över Grönland.
När Frederiksen tillkännagav beslutet att utlysa val sa hon till riksdagen att ”säkerhet är och kommer att förbli själva grunden för dansk politik under många, många år framöver”.
– Vi måste rusta upp för att säkerställa fred på vår kontinent. Vi måste hålla ihop i Europa, och vi måste säkra framtiden för det danska samväldet: Danmark, Grönland och Färöarna, sa Frederiksen.