Lilla Bodø/Glimt har visat att inget är omöjligt i fotboll. Laget besegrade både Manchester City och Atletico Madrid i ligafasen, och i första slutspelsomgången slog man ut fjolårsfinalisten Inter.
De norska vikingarna har sensationellt tagit sig till åttondelsfinal i Europas största klubblagsturnering, och i dag lottades nästa motståndare fram.
Sporting från Lissabon och Manchester City var alternativen, och lotten föll på det förstnämnda laget. Även om Bodø/Glimt redan besegrat City får den här lotten ändå ses som mer fördelaktig.
– Det här är helt okej för oss. Det är kul att möta ett lag som vi inte har mött förr. Det var en fin lottning och det här blir spännande, säger Glimts sportchef Frode Thomassen till TV2.
Det här var också en bra lottning för Sporting som nu undvek Real Madrid. Det blir istället ett gigantmöte i åttondelsfinalen då Real Madrid ställs mot Manchester City.
Regerande mästarna PSG får brittiskt motstånd i åttondelsfinal. Lotten föll på Chelsea medan den engelska ligaettan Arsenal möter Leverkusen.
Åttondelsfinalerna spelas i mitten av mars. Matchdagarna är 10–11.3 och 17–18.3 och Bodø/Glimt spelar den första matchen på hemmaplan.
– Vi är inte favorit i någon match i det här skedet men vi kan definitivt göra bra ifrån oss, säger Thomassen.
I fall Bodø/Glimt slår ut Sporting väntar vinnaren i matchparet Leverkusen–Arsenal i kvartsfinal.