Elian Lehto åkte ur banan och fördes till sjukhus: ”Inget livshotande och han kommunicerar normalt”

Efter en otäck utkörning hamnade alpintåkaren Elian Lehto på sjukhus i Garmisch-Partenkrichen.

Elian Lehto åker störtlopp.
Elian Lehto deltog i olympiska spelen i Milano Cortina tidigare i februari. Bild: Dimitar Dilkoff/AFP/Lehtikuva

Alpintskidåkaren Elian Lehto körde ur banan under en störtloppsträning i tyska Garmisch-Partenkirchen på fredagen.

Yle Sporten har fått ta del av en video över Lehtos åk. Han körde med hård fart mot ett rött säkerhetsnät och föll omkull.

Lehto fördes till sjukhus med helikopter. Landslagets läkare Risto Kemppainen har varit i kontakt med sjukhuset.

”Elian har fått skador kring bröstkorgen och på underbenet som kräver sjukhusövervakning. Skadorna är dock inte livshotande. Han är tills vidare under övervakning på sjukhuset i Garmisch Partenkirchen. Han är vid medvetande och kommunicerar normalt. Hans tillstånd övervakas på sjukhuset och fortsatta åtgärder beslutas det om under de närmaste dagarna”, berättar Risto Kemppainen i Finlands alpina skidförbund SkiSport Finlands pressmeddelande.

Lehto var i Garmisch-Partenkirchen för att tävla i störtlopp och super-G i världscupen under det här veckoslutet.