Start

Terrafame gjorde dåligt resultat och omställnings­förhandlar, men staten tror på bolagets framtid

Gruvbolaget Terrafame kan tvingas säga upp en tiondel av sin personal. Industrin kritiserar regeringen för att ha fattat dåliga beslut.

Terrafame i Sotkamo från luften.
Terrafame producerar batterikemikalier, zink- och kopparsulfider samt ammoniumsulfat. Företaget började återvinna naturlig uran i Sotkamo år 2024. Bild: Timo Valtteri Sihvonen / Yle

Gruvbolaget Terrafame inleder omställningsförhandlingar som berör hela personalen på nästan 900 personer. Bolaget gjorde i fjol en förlust på 35 miljoner euro med en omsättning på 556 miljoner.

Fjolåret var det andra förluståret i rad för bolaget, som bedömer att 120 jobb kan vara hotade. Det kan också bli fråga om permitteringar och andra liknande arrangemang.

Bolaget säger sig vilja förbättra konkurrenskraften och lönsamheten samt minska de negativa effekterna av höjningen av gruvskatten.

Genom åtgärderna vill Terrafame spara 10 miljoner euro på årsbasis.

Staten äger 56 procent av Terrafame genom bolaget Finnish Minerals Group. Staten har under åren pumpat in stora summor pengar i bolaget.

Industrin är besviken på regeringen

Grundproblemet för bolaget är att den globala efterfrågan i branschen är svag och varierar, samt att kostnaderna gått upp.

Pia Vilenius, ledande sakkunnig vid Kemiindustrin och verkställande direktör vid Batteriindustrin, kritiserar regeringen för att ha fattat beslut som är skadliga för industrin.

Hon räknar upp höjningen av gruvmineralskatten, förändringen i elskatteklassen och avvecklingen av elektrifieringsstödet som exempel på industrifientlig politik.

– Det har sagts att gruvskatten ska ses över på nytt. Det är det första som regeringen borde ta itu med, säger Vilenius.

Pia Vilenius i närbild.
Pia Vilenius är besviken på statens industripolitik. Bild: Grigory Vorobyev / Yle

Enligt industrin har regeringen med sina beslut försvagat den offentliga ekonomin, då investeringar uteblivit och arbetsplatserna minskat.

Ägaren kräver åtgärder av bolagsledningen

Finansrådet Minna Pajumaa vid avdelningen för ägarstyrning vid Statsrådets kansli säger att produktionskostnaderna för Terrafames huvudprodukter är för höga sett till marknadspriset.

– Som ägare grämer det oss att företagets ekonomiska situation är sådan att det tvingas göra anpassande åtgärder. Å andra sidan väntar staten sig att bolaget ska förbättra sin konkurrenskraft.

Minna Pajumaa i närbild.
Minna Pajumaa säger att Terrafame nog har en framtid, det dåliga resultatet till trots. Bild: Mårten Lampén / Yle

Avdelningen för ägarstyrning tar inte ställning till höjningen av gruvskatten. Enligt Pajumaa tror staten att Terrafame har en framtid trots alla problem.

Pia Vilenius är inne på samma linje. Terrafames resultat under perioden oktober–december i fjol var 6,7 miljoner på plus.

– Gruvverksamheten har att göra med kritiska mineraler som behövs i Europa, bland annat inom försvarsindustrin. Jag ser Terrafames framtid som ljus.