Klockan är 9.15 och den stora matsalen börjar fyllas av studerande. Med prasslande vinterjackor sätter de sig vid borden med sina frukostbrickor.
I dag bjuder Mattlidens gymnasium på mannagrynsgröt.
– Den smakar gott, och den goda stämningen med kompisar gör den ännu godare, säger Lydia Saarento, som går i årskurs två i Mattlidens gymnasium.
Hon hör till de studerande som njuter av frukosten nästan varje morgon. Också bordskamraterna Anton Grundström och William Groop i tvåan äter gröt så ofta de kan.
– Vi brukar nog komma hit nästan varje morgon, men under provveckan har vi ingen morgongröt, så då måste man äta hemma. Det är bra att ha morgongröt här i skolan om man inte hinner äta hemma, säger Grundström.
William Groop håller med.
– Man blir mätt för resten av dagen. Så orkar man också bättre.
Skolan köper välmående för drygt en euro per portion
Mattlidens gymnasium har serverat gröt varje vardagsmorgon i sju års tid. Omkring 100 av totalt 750 studerande äter gröt om morgnarna.
Gröten dukas fram mellan morgonens första och andra lektion.
– Vi vill satsa på våra studerandes välmående och stödja deras ork i skolarbetet, säger rektor Susanne Björkstén.
I Mattliden kan skoldagen vara rätt så lång för en gymnasieelev. Någon kan starta hemifrån efter klockan 7 och ha första lektionen 8.15.
Lunchen serveras inte förrän 12–13 för studerandena i gymnasiet.
– Det blir ganska många timmar före lunchen. Om man äter morgongröt har man mera kraft och energi att orka med lektionerna, säger Björkstén.
En portion gröt kostar 1,20 euro för gymnasiet och i priset ingår personalkostnader.
Regeringen nobbar gratis frukost i grundskolan
Förra veckan lyfte Svenska Yle fram Vänsterförbundets initiativ till gratis frukost i grundskolan.
Partisekreteraren Anna Mäkipää motiverade förslaget med den senaste skolhälsoenkäten som visar att bara hälften av elever i åttan och nian äter frukost varje morgon.
– Det är ett obestridligt faktum att frukost är viktigt för inlärningen och hjälper till med orken och koncentrationen i skolan. Lärare har också kommenterat att det kan finnas problem med orken under förmiddagarna när en del elever kommer till skolan med tom mage, sa Mäkipää.
Anton Grundström och William Groop från Mattlidens gymnasium stöder förslaget.
– Det här är något jag hade önskat ha när jag gick i grundskolan, säger Groop.
Grundström tycker att tanken skulle vara bra speciellt under de sista åren i grundskolan.
– Speciellt i de högre klasserna, när man börjar komma in i puberteten, skulle det vara viktigt att få mera i sig.
Enligt undervisningsminister Anders Adlercreutz (SFP) är förslaget om morgongröt i grundskolan ändå inte motiverat eller möjligt.
Orsaken är att det innebär stora kostnader och en del praktiska utmaningar.
Artikeln har kompletterats 6.3 2026 kl. 10.53 med en precisering om att det i priset ingår personalkostnader.