Välkommet besked för Valtteri Bottas inför återkomsten – blev av med gamla bestraffningen

Valtteri Bottas är på gott humör inför sin återkomst i formel 1 – av all orsak. Straffet som verkade hänga med från hans senaste tävling har nämligen försvunnit ”spårlöst”.

Valtteri Bottas i selfie med supporter.
Valtteri Bottas får börja med rent bord på söndag. Bild: xpbimages.com

Samtidigt som F1-bilarna förnyats rejält inför säsongen går Cadillac in som nytt stall till cirkusen. Förarparet utgörs av rutinerade duon Valtteri Bottas och Sergio Perez.

– Det tar alltid en till två säsonger innan allt klaffar och vi ska absolut inte räkna med några stora framgångar för Valtteri den här säsongen, menar Yle Sportens expert Fredrik af Petersens.

36-årige Bottas har ett mellanår som reservförare för Mercedes bakom sig. På torsdagens presskonferens inför premiärhelgen i Australien var finländaren avslappnad.

– En del saker är annorlunda nu. Jag hade aldrig trott att jag skulle känna mig ivrig inför en presskonferens. Men efter ett år borta känns det inte så illa, skämtade Bottas inför den samlade pressen.

Gamla straffet stryks

Finländaren fick frågan om han känt sig rostig inför sin comeback.

– Det har jag faktiskt inte gjort. Det har känts bra på testerna, som det varit fler av än vad det brukat vara.

– Det är ganska unikt att få vara med och starta upp ett nytt stall. Det har varit mycket problemlösning i början, men vi har redan gjort stora framsteg.

Inför söndagens race har det sagts att Bottas ska ha med sig en gammal bestraffning. Finländaren skulle flyttas ner fem startpositioner på grund av en kollision med just Perez, som skedde i hans senaste tävling i Abu Dhabi 2024.

Det orosmolnet kan han ändå släppa. Bottas meddelade själv på Instagram om glädjebeskedet.

– Goda nyheter. Ni minns min bestraffning? Nya regler gör att den är spårlöst försvunnen, gladde sig Bottas.