Att vara lite orolig för att inte kunna allt det som krävs på jobbet är normalt. Ingen kan ha alla kompetenser från dag ett.
Den tekniska omställning som samhället går genom nu i och med artificiell intelligens är historiskt sett dramatisk, säger arbetslivsprofessor Christina Dahlblom.
– Har man ingen kompetensoro alls så kanske man inte förstår hur mycket som händer just nu.
Enligt Dahlblom är ett visst mått av kompetensoro en sund sak.
Oron blir det som driver oss att lära oss nya saker, den håller oss aktuella och tvingar oss att experimentera med nya metoder, teknologier och hjälpmedel.
– En del negativa känslor har de facto en bra funktion för oss människor.
De som arbetar i teknologiska branscher där utvecklingen går snabbast har, enligt Dahlblom, eventuellt lite större anledning att oroa sig.
I övrigt handlar det ändå om personlighetsdrag och hur lätt man har för att oroa sig.
Omvänt mentorskap
Historiskt sett brukar det vara de unga på en arbetsplats som är mer osäkra på hur olika arbetsuppgifter ska utföras. Det nya nu är att det är de äldre som har större utmaningar.
Många unga, som man ibland kallar diginativa, är vana att snabbt lära sig nya saker och ta i bruk nya applikationer och teknologier.
För dem är det mycket lättare att experimentera sig fram.
Plötsligt har vi en situation där det är de yngre som får undervisa de äldre, säger Dahlblom.
Det här kallas omvänt mentorskap.
– Kompetensoron är nog större hos de seniora än hos de diginativa.
Pinsamt att avslöja hur lite man kan
Dahlblom har i sitt arbete stött på företag som har börjat med fortbildning för en anställd i taget.
– Det finns så mycket skam kring det här. Det är pinsamt att avslöja hur lite man kan.
För att fortbildningen ska bli effektiv och för att folk inte ska skämmas över att fråga det de inte vet, måste den ske enskilt.
Det finns chefer som inte vet hur de ska använda vissa appar i telefonen, säger Dahlblom.
Viktigt att våga
Ska vi i Finland hålla oss relevanta i konkurrensen borde våra företag snabbt se till att vi har tillgång till världens bästa teknologier och verktyg, och att vi lär oss använda dem, säger Dahlblom.
Enligt henne är de stora förlorarna de bolag, organisationer och individer som inte vågar prova på och lära sig nya saker, utan jobbar vidare på den gamla världens långsamma sätt.
– Konkurrensen är global, och om andra gör jobbet snabbare och mer effektivt blir det allt svårare för oss att hänga med.
– Det är ett faktum att ingen av oss kan veta allt, eftersom det händer nya saker varje dag. Vi borde normalisera att vi alla är lite okunniga just nu och att vi alla behöver lära oss mer.
Har du känt skam över något du inte kunnat på jobbet? Berätta gärna i kommentarsfältet.