Harjula och Seppälä utanför topp tio i masstarten – Seppälä: ”Jag måste träna mera”

I världscupen i skidskytte avgjordes herrarnas masstart under söndagen. Finland hade två deltagare i form av Tero Seppälä och Tuomas Harjula.

Tero Seppälä vid målgången i Kontiolax.
Det var en trött Tero Seppälä som korsade mållinjen i Kontiolax. Bild: Tomi Hänninen / Yle

Den finländska duon inledde tävlingen starkt och sköt fullt hus i det första skyttet. Seppälä passerade mellantiden som sexa, medan Harjula var tia.

Seppälä fortsatte prickfritt också i det andra skyttet, men i det stående skyttet blev det totalt två bom.

Harjula å andra sidan bommade endast en gång i det andra skyttet.

Farten räckte inte

Trots få bommar av finländarna var farten i spåret inte tillräcklig. Täten, med Norges Sturla Holm Lægreid i spetsen, rymde iväg och de blåvita kunde inte svara.

Tero Seppälä slutade på en tolfte plats och Harjula fick nöja sig med att korsa mållinjen som 21:a.

– I dag fungerade skyttet jättebra och jag skidade så fort att krafterna tog slut under det sista varvet, sa Seppälä.

Han berättade också att han hade svårt att hänga med i klungans tempo.

– Jag orkade i två stigningar, men den tredje blev för mycket. Jag måste träna mer, konstaterade han.

Sturla Holm Lægreid vann före Eric Perrot från Frankrike och Vetla Christiansen från Norge.