Start

”Ingen njutning” – stadsanställda bjöds på hockeymatcher av byggbolag och åtalas för mutbrott

Anställda vid Helsingfors stad bjöds på mat och dryck under hockey­matcherna. De nekar till mutbrott.

Män som sitter i en rättssal.
Rättegången pågår i flera dagar i Helsingfors tingsrätt. Bild: Christoffer Gröhn / Yle

Vid tre olika tillfällen år 2020 bjöd ett stort byggbolag två anställda vid Helsingfors stad, en projektchef och en byggnadsingenjör på ishockey med tillhörande servering.

Enligt åklagaren handlar det om mutbrott. De båda anställda vid staden åtalas för tagande av muta medan tre personer vid byggbolaget är åtalade för givande av muta.

Åklagaren yrkar på bötesstraff.

Rättegången inleddes på måndagen i Helsingfors tingsrätt.

Rättsreporter Christoffer Gröhn var på plats i rätten och uppdaterade den här artikeln under dagen.

Hyrde lyxbås i arenan

Byggbolaget hyrde ett lyxigt vip-bås i ishockeyarenan i Böle där de anställda vid staden kunnat äta och dricka alkohol medan de ser på ishockey. De fick också ha sina partners med sig.

Det handlar om tre olika ishockeymatcher, två Jokeritmatcher och en med finska landslaget.

Värdet på mutorna är sammanlagt över 9 000 euro, enligt åtalet. I summan ingår hyran för lyxbåset och kostnaderna för mat och dryck.

Projektchefen nekar till att ha gjort sig skyldig till tagande av muta.

Hans advokat påpekar att det eventuella mutbrottet den 17 februari 2020 redan är preskriberat eftersom åtalet väckts först över fem år efter händelsen.

”Det var ingen njutning”

Enligt projektchefens försvar handlar det om en långvarig kutym inom staden som hans chefer känt till.

– Det var lite av ett tvång att gå på matcherna. Det var ingen njutning att under kvällstid se på ishockey med en stor grupp, sa hans advokat Matti Penttinen.

Penttinen påpekade också att projektchefen knappt dricker någon alkohol.

Matias Myttynen i farten för Jokerit.
Två av matcherna i åtalet handlar om Jokerits matcher i ryska hockeyligan KHL. Bild: Tomi Hänninen

Byggnadsingenjörens advokat säger att han varit på plats en gång och inte tre gånger som åtalet hävdar.

– Han var en gång på plats med sin partner. Det här kom vi fram till först förra veckan när vi gick igenom gamla kontoutdrag, sa hans biträde Jaakko Ikonen.

Både projektchefen och byggnadsingenjören jobbar kvar vid Helsingfors stad.

Projektchefen har varit kontaktperson vid staden för byggbolagets anläggningsprojekt. Byggnadsingenjören har övervakat dessa projekt.

”Ingen blir mutad av att äta frestelse och se på hockey”

De tre åtalade vid byggbolaget jobbar inte kvar utan har sagts upp redan år 2021.

De har alla haft något slags chefsposition inom byggbolaget, som håller på med infrastruktur och schaktning.

De nekar alla till givande av muta. Enligt försvaret saknas uppsåt.

– Ingen blir mutad av att äta lite frestelse och se på hockey. Det handlar om normal gästfrihet, sa deras advokat Antti Palmujoki.

Polisutredningen inleddes efter att byggbolaget gjorde en polisanmälan. Åtal väcktes i juni 2025.

Har bland annat byggt skolor

Enligt specialåklagare Virpi Niemelä hade byggbolaget fler jobb för staden än vad bolaget borde ha enligt stadens avtal.

Byggbolaget har varit involverat i flera byggprojekt som rör skolor, daghem och lekplatser runt omkring i Helsingfors.

Niemelä hänvisar till Helsingfors stads interna instruktioner som förbjuder att ta emot ekonomiska förmåner från utomstående parter.

Men försvaret påpekar att sedvanlig och skälig gästfrihet är tillåtet enligt stadens instruktioner. I instruktionerna finns inte preciserat summor över vad som anses vara skäligt.

Två finländska spelare jublar.
En av bjudmatcherna är Finland-Tjeckien i Euro hockey tour i november 2020. Bild: Matti Raivio/All Over Press

”Trevligt, men inte överflödigt”

Den åtalade byggnadsingenjören sa i rätten att han inte hade rätt att fatta några beslut om vilket byggbolag som tilldelas ett visst jobb.

Hans uppgift var att övervaka byggen, men inte att fatta beslut om projekten.

Han var en gång på en ishockeymatch med sin hustru på byggbolagets bekostnad. Han beskriver serveringen som lämplig för en hockeymatch.

– Det var trevligt, men inte överdådigt, säger han.

Han anser inte att matchen påverkade honom på något sätt.

”Jag dricker inte cognac”

Inte heller projektchefen anser sig ha påverkats av hockeymatcherna. Han säger att han inte föreslagit några projekt som berör byggbolaget efter hockeymatcherna.

– Jag har högst druckit alkohol i samband med maten, sa han angående serveringen under en av matcherna.

Enligt åklagaren ska det ha bjudits på cognac, drack du av den, frågade hans advokat.

– Nej, jag klarar inte av att dricka cognac, sa han.

Rättegången pågår i flera dagar. Domen ges senare.