Den tidigare riksdagsledamoten Mari Holopainen (Gröna) återvände till riksdagen på tisdagen.
Hon var riksdagsledamot 2019–2023, men föll ur i förra valet.
Nu får hon en ny chans, då hon ersätter Pekka Haavisto (Gröna) som fått nytt jobb som FN-sändebud för Sudan.
Holopainen återvänder till riksdagen i ett helt annat läge än då hon lämnade den.
Nu är hennes parti i opposition, medan De Gröna under den förra perioden var med i Sanna Marins (SDP) regering.
Riktar känga mot regeringen
Mari Holopainen säger att hon med oro har sett på de beslut som statsminister Petteri Orpos (Saml) regering har fattat och vad de har lett till.
”Vi har en situation där låginkomsttagarna och barnfattigdomen ökat och arbetslösheten är rekordhög. Tiderna vi lever i är redan i övrigt svåra på många sätt, och vägen som Orpos regering valt försvagar Finland ytterligare”, säger Holopainen i ett pressmeddelande.
Mari Holopainen har arbetat vid Aalto-universitet under de senaste åren och är aktiv i kommunalpolitiken. Hon har suttit i Helsingfors stadsfullmäktige sedan 2008.
Hon berättar att hon uppskattar sin föregångare Pekka Haavisto väldigt mycket.
”Ett bra rättesnöre blir kanske att tänka på hur Pekka Haavisto skulle göra: glimten i ögat och vänlig mot alla – också när det är allvar och svårt”, säger Holopainen.