Start

Irans polischef: Demonstranter behandlas som vi behandlar fienden

Den högsta polis­myndigheten gjorde klart att några protest­yttringar inte tolereras.

Den nationella polischefen Ahmad-Reza Radan har gjort sig känd för sin hårda linje mot kvinnor som inte klär sig traditionellt islamiskt.

Demonstranter som protesterar på gatorna i Iran kommer att behandlas som fiender, meddelade landets nationella polischef Ahmad-Reza Radan i den statliga tv:n på onsdagen.

– Om någon agerar på fiendens vägnar betraktar vi det inte som en protest eller något sådant, vi betraktar dem som fienden, sa Radan.

– Och vi kommer att behandla dem som vi gör med fienden.

Polischefen försäkrade att alla styrkor står redo för att försvara den islamiska revolutionen ”med fingret på avtryckaren”.

Då landet skakades av regimfientliga protester tidigare i vintras hävdade regimen att det var USA och Israel som stod bakom oroligheterna.

Tiotusentals människor befaras ha dödats på bara några dagar då säkerhetsstyrkorna slog ned protesterna.

Sedan dess har internetförbindelserna till Iran varit nästan helt brutna och rapporter om offentliga protestyttringar har varit få.