Junior-VM i alpint pågår i Narvik i Norge och idag stod lagtävlingen på programmet. Det blev en stor framgång för Finlands mixedlag.
Finland slog i tur och ordning ut USA, Tyskland och Österrike innan Sverige väntade i finalen. När guldet stod på spel blev det dock förlust för Wilma Kivelä, Kia Suni, Altti Pyrrö och Jasper Palosaari.
Sverige vann finalen med 3–1. Wilma Kivelä tog Finlands enda poäng i finalen och de tre övriga åkarna föll i sina åk.
Finland åkte på samma del av banan i de tre första omgångarna, men till finalen ändrades banordningen. Det lag som åkte på den blå banan bytte till den röda och vice versa.
– Kanske blev det lite rörigt i finalen på grund av det här? Kanske var det därför vi förlorade möjligheten till guld, funderar Kia Suni i ett pressmeddelande från det alpina förbundet.
Tränaren Kaisa Puttonen berättar att det var stor skillnad på banorna.
– På förhand trodde vi att den blå banan skulle vara snabbare men det fanns gupp som gjorde den långsammare, säger Puttonen.
Det har regnat en hel del i Narvik under mästerskapet, men backen saltades inför dagens tävling.
– Underlaget var lite mjukt, men tävlingen kunde genomföras under förhållanden som var helt okej, säger Suni.