Tove Virta har pendlat stora delar av sitt liv, som barn mellan Grankulla och Karis, senare mellan Helsingfors och Karis, och idag mellan Åbo och Karis. I dag jobbar hon som kommunikatör på Åbo Svenska Teater.
Virta blev känd för många finlandssvenskar redan på 90-talet, då hon fick en roll i den populära finlandssvenska tv-serien ”16”, som sändes på FST år 1993. Serien tog fasta på flera tabubelagda teman, som oönskade graviditeter, förälskelse, och tuffa hemförhållanden. Och unga älskade serien.
– Du blev plötsligt igenkänd på stan och fick skriva massor av autografer. Det kunde jag inte riktigt förstå då jag var så ung, jag var ju samma person som innan serien visades.
Flera av dem som var med i serien blev senare skådespelare, men Tove Virta valde en annan väg. Efter att ha testat på livet som skådespelare i en produktion på Svenska Teatern, bestämde hon sig för att satsa på annat istället.
– Att livnära sig på konst är en helt annan sak än att vara amatörskådespelare. När du får lön för ditt jobb ställs det också andra krav på dig, och jag ville hålla kvar glädjen i skådespeleriet. Jag trivs egentligen lika bra i kulisserna som jag trivs framför en publik.
”Jag har vänt på steken”
En annan sak som fick Tove Virta att välja bort skådespelarlivet var att hon blev överraskande gravid som 19-åring. Som 25-åring hade hon redan hunnit bli trebarnsmamma.
– På vår första klassträff i Grankulla hade jag med min bebis, som alltså var min tredje, och ingen annan på min klass hade ännu ens fått sin första. Då tittade de nog på mig som om jag var lite galen, säger hon och skrattar.
Samhället var inte helt uppbyggt för att man skulle bli mamma så pass ung, säger Virta. Hon fick till exempel lägre föräldrapenning eftersom hon inte hade hunnit jobba så mycket ännu, och hon tappade kontakten med många vänner, som levde ett annorlunda liv.
Men istället för att tänka att hon gick miste om något så tänkte Virta att det handlade om prioriteringar. Då barnen blev vuxna fanns det plötsligt tid för en massa egna, kreativa projekt.
– Jag har liksom vänt på steken, och jag tycker att flera borde våga testa på det. Det är härligt att ha ett barn med sig i livet, säger Virta.
Vem vill du höra som Veckans gäst?