Det norska skidlandslagets läkare har uppdaterat hälsoläget gällande skidkungen Johannes Høsflot Klæbo efter vurpan i sprintloppet i Drammen på torsdagen.
Klæbo slog bakhuvudet hårt i snön under Drammen-sprinten. Han fördes till sjukhus för undersökning på torsdagskvällen innan han senare checkade in på hotell i Oslo.
– Det konstaterades en mild huvudskada, en lätt hjärnskakning. Det innebär att han måste ta hänsyn till detta under de kommande dagarna. I första hand betyder det att han inte deltar i lördagens 50 km i Holmenkollen, säger landslagsläkaren Ove Feragen i ett pressmeddelande från skidförbundet.
Feragen uppger vidare att de kommer att följa utvecklingen noggrant och göra löpande bedömningar om när det är lämpligt att återuppta träning och eventuella tävlingar.
– Det är för tidigt att säga om han kommer att delta i cupavslutningen i USA. Han mår förhållandevis bra och åker hem till Trondheim under dagen, säger landslagsläkaren.
På lördag är det 50 km i Holmenkollen, det mest prestigefyllda och mest besökta loppet under världscupssäsongen. Därefter avslutas vintern med tre lopp i amerikanska Lake Placid nästa helg.
Utöver de hälsomässiga farhågorna riskerar Johannes Høsflot Klæbo nu att missa segern i distanscupen. Han har redan säkrat segern i både sprintcupen och världscupen totalt, men med ifall han inte kan tävla mera denna säsong kan drömmen om att vinna alla tre kristallkulorna under samma säsong gå förlorad.