Pedersöre kommun öppnar en mopedverkstad för ungdomar i Kjellmans tidigare affärsfastighet i centrala Ytteresse. I verkstaden får ungdomarna möjlighet att skruva sina mopeder och umgås med jämnåriga.
Initiativet kommer från ungdomarna själva, och det är ungdomsbyrån som håller i verksamheten. Ungdomarna fick själva rösta om var verkstaden skulle finnas, och Ytteresse vann. Det passar också bra eftersom den barnrika byn saknar en ungdomslokal.
– Det här är något vi har önskat oss länge och det känns helt fantastiskt att vi äntligen kommit till skott. Jag ser jättemycket fram emot att starta upp verkstaden tillsammans med ungdomarna, säger ungdomsledaren Ann-Margret Hjulfors.
Verkstaden ska öppna efter påsk och det är alltså ungdomarna själva som ska ställa i ordning lokalen tillsammans med Ann-Margret Hjulfors.
Gemensamma regler och vuxna på plats
Mopedverkstaden kommer att vara öppen tre kvällar i veckan och varje kväll finns minst två vuxna på plats. Hittills har också två vuxna anmält sig som frivilliga för att finnas på plats, och det finns rum för fler.
För att få ett medlemskort som ger tillträde till verkstaden måste ungdomar godkänna de gemensamma spelreglerna för verksamheten och avtalet kräver också vårdnadshavarens underskrift.
Verkstaden kommer att utrustas med bland annat högtryckstvätt, svets, vinkelslipmaskin, skruvmaskin, borrmaskin, mutterdragare, första hjälpen-utrustning och skyddsutrustning.
– Det ska finnas möjlighet att serva sin moped, så som lamp- och oljebyten och servning av kedjor. Men bara sådant som faller inom lagens ram, ingen trimning är tillåten, säger Hjulfors.
Dessutom ska det finnas mikrovågsugn, tv och dator och soffgrupper.
– Det ska finnas sköna soffor att chilla i och i köket ska vi ha en liten kaféverksamhet där man kan koka kaffe och köpa tilltugg, säger Hjulfors.
Möte för allmänheten på tisdag
Placeringen av verkstaden i centrala Ytteresse har väckt en del frågor och oro bland byborna. Man oroar sig för att okynneskörning och oroligheter i byn ska öka.
– Ungdomarna kör redan nu omkring i byn, och vi vill absolut inte göra någonting värre utan istället lugna situationen och ge dem en plats att samlas på. Vi vill skapa en dialog med barn och unga, säger Hjulfors.
På tisdag ska ungdomsbyrån presentera planerna för byborna på ett möte i Ytteresse skola, och Hjulfors hoppas att tillfället ska räta ut frågetecknen.
– Jag hoppas och tror att vi får byborna med oss, fast vissa har varit lite fundersamma. Ge oss bara lite tid att jobba in oss så kommer det helt säkert att bli bra, säger Hjulfors.
Skulle det vara så att intresset för verkstaden visar sig vara svalt, kan lokalen i stället användas som en vanlig ungdomsgård. Hjulfors säger att fastigheten dessutom ger möjligheter att utvidga verksamheten.
Öppning inom april
Hjulfors håller som bäst på att ta fram ett utkast till spelregler och samla ihop utrustning. Själv kör hon motorcykel, men servar den inte själv. Nu ser hon fram emot att få lära sig mera av ungdomarna.
Ungdomsbyrån får tillgång till lokalen den 13 april, och så fort grejerna är på plats kan verkstaden starta. Sen kommer verkstaden att öppna och då bjuder man också in allmänheten på besök.
– Vi planerar att bjuda in grannarna att bekanta sig med verksamheten, säger Hjulfors.