Start

Varje gång en skola stängs är det något som brister i mig, säger klasslärar­studerande

Det kan bli svårare att hitta ett lärarjobb i framtiden.

Ett kollage med två unga kvinnor.
Ingrid Suominen och Matilda Sandbacka vill arbeta som klasslärare i Nyland i framtiden. Bild: Jorge Gonzalez / Yle

Många mindre skolor har stängts de senaste åren. Sedan år 2000 har trettioåtta procent av alla svenskspråkiga skolor i Finland stängts och värst drabbade är de små byskolorna.

Ingrid Suominen, som studerar på fjärde året på klasslärarlinjen, har själv gått i en liten byskola i Esbo och hon tycker att utvecklingen är sorglig.

– Varje gång det kommer en nyhet om att en ny skola har stängt så är det kanske något som brister i mig.

Vid millennieskiftet fanns det 304 svenska skolor inom den grundläggande utbildningen. År 2024 fanns det bara 189 kvar och den utvecklingen ser ut att fortsätta.

En ung kvinna tittar in i kameran.
Ingrid Suominen har bara goda minnen från den lilla skola i Esbo som hon själv gick i. Bild: Jorge González / Yle

Utvecklingen oroar

Matilda Sandbacka studerar, liksom Suominen, på fjärde året på klasslärarlinjen vid Helsingfors universitet. Hon är bekymrad över utvecklingen att så många skolor läggs ner och slås ihop, även om hon förstår att det är en resursfråga.

– Jag kan föreställa mig att det påverkar väldigt många barn och familjer, speciellt om utvecklingen fortsätter så här.

En ung kvinna ler mot kameran.
Matilda Sandbacka hoppas på ett klasslärarjobb i Nyland. Bild: Jorge González / Yle

Hoppas på jobb i Nyland

Även om antalet barn sjunker och skolorna blir färre tror Sandbacka att hon kommer att hitta jobb i framtiden.

– För tillfället så upplever jag nog mig ha chanser att få arbete i framtiden, men just precis var, det vet jag ännu inte.

Suominen är inte lika övertygad. Hon skulle helst arbeta i en liten byskola eftersom hon själv har gått i en sådan och tycker att gemenskapen i en liten skola är mycket bättre än i de flesta större skolor.

– Vi får se vart vägarna leder mig. Min dröm är att jobba inom Esbo stad i framtiden.

Sandbacka hoppas också på ett jobb i huvudstadsregionen. Hon säger att när det kommer till kritan så får man ta jobbet där det finns.

– Det viktiga är förstås att få ett jobb överhuvudtaget. Kanske helst i Nyland så att arbetsresan inte blir så lång.