Femmilen i Holmenkollen har en speciell status bland åkarna och är ofta en stor folkfest. Dock är det främst lördagen som drar de stora massorna, medan söndagstävlingen ofta står i skuggan.
Den här gången valde arrangörerna att testa ett nytt upplägg. För första gången åkte herrarna och damerna 50 kilometer samtidigt.
Upplägget var att herrarna släpptes ut 45 minuter före damerna, så att åkarna inte skulle blandas ute i terrängen.
Om det här är ett upplägg som stannar får framtiden utvisa, men för tv-tittarna innebar det att sändningen hoppade mellan loppen.
I herrarnas tävling saknades Johannes Høsflot Klæbo, men hans landsmän såg till att den norska publiken fick valuta för pengarna. Norrmännen lade beslag på de åtta främsta placeringarna.
Einar Hedegart var bäst och slog Harald Amundsen och Martin Løwstrøm Nyenget i spurten. Sju norrmän var inom 4,8 sekunder i tävlingen.
– Det är större att vinna här än i OS, säger Hedegart till Yle efter tävlingen.
Ståhlberg radar upp bra lopp
Alexander Ståhlberg har gjort flera starka insatser i världscupen den senaste tiden, och i dag var han bästa finländare. Ståhlberg var uppe i täten under ett skede i början, men tappade sedan kontakten och gick i mål på 22:a plats.
– Det var en helt okej insats. Trugan på staven gick sönder så jag var uppe i täten för att visa att jag behövde en ny stav, säger Ståhlberg till Yle.
Ståhlberg knäckte Florian Notz i en spurt om 22:a plats och var drygt två och en halv minut långsammare än vinnaren Hedegart.
– Jag åkte kanske lite för snabbt i täten men det blev helt okej till slut, säger Ståhlberg.
För Viaplay berättar också Ståhlberg att det här var hans sista tävling i världscupen den här säsongen.
– Jag fick ingen plats till tävlingarna i USA men det kommer lopp i Finland där jag ska åka, säger han.
Remi Lindholm, som gjorde comeback i världscupen, slutade på 33:e plats. Han var nästan två minuter långsammare än Ståhlberg.
Karlsson överlägsen
Damernas tävling blev en uppvisning av de svenska damerna och framför allt Frida Karlsson. Den dubbla OS-mästaren ryckte efter drygt 30 kilometer och då kunde ingen av konkurrenterna svara.
Karlsson vann till slut med nästan två minuter före Linn Svahn och Jonna Sundling.
Krista Pärmäkoski och Kerttu Niskanen låg väl till i tätklungan under den första halvan av loppet, men sedan tappade de mycket.
Pärmäkoski blev till slut bästa finländare på 20:e plats i sin sista världscupstart. Niskanen hade en riktigt tung resa mot mål och blev inte bättre än 32:a. Hon passerades av både Vilma Ryytty och Vilma Nissinen på slutet.