Johannes Høsflot Klæbo var ett osäkert kort inför världscupfinalen i helgen, men nu har norrmannen bestämt sig för att tävla. Enligt NRK togs beslutet under tisdagen och Klæbo reser till USA i dag.
– Det blir ingen optimal uppladdning, både med tanke på den långa resan och dygnsrytmen. Men jag vill tävla i USA, säger Klæbo.
Klæbo ådrog sig en lättare hjärnskakning efter fallet i sprinten i Drammen för en vecka sedan. Efter några dagar med vila kunde han börja träna som normalt igen.
– Han har svarat bra på träningen och utan några symptom. Efter ytterligare undersökningar har vi kommit fram till att han är redo att tävla i Lake Placid, säger den norska landslagsläkaren Ove Feragen.
Valet att tävla i världscupavslutningen gör att Klæbo har chansen på ytterligare en kristallkula. Han har redan säkrat segern i den totala världscupen och i sprintcupen, men kan också vinna distanscupen.
Just nu ligger han tre poäng bakom Harald Østberg Amundsen.
Tre tävlingar står på programmet i Lake Placid i helgen: först 10 kilometer klassiskt med intervallstart, sedan en sprint i fristil och världscupen avslutas med masstart över 20 kilometer i fristil.
Yle sänder tävlingarna direkt i TV2 och på Arenan.