”Coolheten hade inga gränser” – fem minnen av den första mobiltelefonen

Vi ville veta om era tidiga mobilminnen. Här är fem av svaren.

Fyra mobiltelefoner av äldre modell.
Äldre modeller av mobiltelefoner. Bild: Heini Holopainen / Yle

Privata meddelanden och en nyvunnen frihet är saker som förknippas med de första mobiltelefonerna.

Många minns också det höga priset på både telefoner och samtal. Hörbarheten var inte heller alltid den bästa.

Man minns de första ”tegelstenarna” som var tunga och klumpiga, men också stoltheten, nyfikenheten och ivern som ofta förknippas med mobilnostalgi.

Vega Lördag ville höra om era tidiga mobilminnen. Här är fem av de många svaren som kom in.

1. Beställde pizza till Syndalen

”Jag köpte min första mobil som 19-åring år 1991, en begagnad Nokia Cityman NMT 900 som kostade 4 900 mark. Mycket pengar, men jag hade jobbat flitigt före armén, så det gick bra. I armén var det praktiskt att under veckan kolla veckoslutets program med kompisar direkt från skogen. En gång beställdes det pizza till Syndalen – det fick man skit för för. Batteriet höll en halv dag och telefonen vägde cirka 900 gram, men coolheten hade inga gränser när man gick med den på stan.”

Pomppe

2. Ringde från taket

”Minns när jag fick min första mobiltelefon i arbetet (sotare). Det var så dåligt nät att man fick passa på att ringa när man var på taken.”

Tommy

3. ”Det lyser i bakfickan”

”I början av millenniet hade jag två Nokia 1100-telefoner, den lilla med ficklampa som ännu är världens mest sålda telefonmodell. Den andra var backup, då modellen var liten och lätt att tappa bort. En sommarnatt fiskade jag gös och vadade ut midjedjupt i jeans. Åter på torra land märkte jag efter en halvtimme, att det lyser i byxfickan. Skakade vattnet ur telefonen, som fungerade utmärkt ett år till.”

Gösfiskaren

4. Avbokade tiden på resande fot

”Jag minns mitt första mobilsamtal i början av 1990-talet från pappas telefon som han kunde ha med i bilen – den stora lådan med en lur. Det var häftigt när jag kunde ringa och avboka en tid och säga att ”jag ringer från bilen”, medan vi var på väg på en resa.

Köpte min första egna mobiltelefon när jag flyttade hemifrån i mitten av 1990-talet. Det var en begagnad Motorola som hade dåligt batteri och den förra ägarens sparade kontakter kom med på köpet. En bekant hade en likadan, men i hans telefon kunde man läsa textmeddelanden på den lilla skärmen. Jag hade aldrig hört eller sett något liknande och förstod inte hur texten kommit in dit!”

Ring ring

5. En nyvunnen frihet

”När jag fyllde 16 och skulle flytta hemifrån till en annan ort för att studera fick jag min första telefon, en Nokia 1610 som kostade 990 mark. Det var otroligt spännande och plötsligt kände man sig mycket mer självständig! Den var stor och tung och upptog nästan ett helt skrivbord men oj så nöjd jag var. Man kunde spela matopeli och få privata meddelanden. Varje dag efter att man kommit hem från skolan – då hade man inte telefonen i fickan jämt som idag - var det lika spännande att se vem som skickat meddelande. Jag saknar tiden när små saker kunde kännas så spännande.”

Jenny

Har du fler tidiga mobilminnen? Berätta gärna i kommentarsfältet!

Vega Lördag sänds varje lördag klockan 9.03–11.00 i Yle Vega.