Den kultförklarade tidigare statsministern och nuvarande utrikesministern Lars Løkke Rasmussen anlände strax före midnatt till partiets valvaka med pipan i munnen som valets största vinnare, trots att hans parti Moderaterna fick mindre än åtta procent av rösterna.
– Vad kostar dina mandat, ropade de danska journalistkollegerna i mun på varandra.
Nu är hans mål att bli kungamakare. Hans stora projekt är att skapa en blocköverskridande regering igen.
– Kom och spela med oss, sa den makthungriga partiledaren pillemariskt till Socialdemokraterna och borgerliga Venstre.
Ännu vet vi inte om det lyckas.
Varken röd eller blå majoritet
Det enda som står klart är att Danmarks socialdemokratiska statsminister Mette Frederiksen på onsdagen går till kung Frederik X och meddelar att hennes regering avgår.
Den blocköverskridande regeringen med Socialdemokratiet, borgerliga Venstre och mittenpartiet Moderaterna har inte varit särskilt populär och fick långt ifrån så många mandat i Folketinget som skulle ha krävts för att fortsätta.
Socialdemokratiet blev störst men gjorde ett historiskt dåligt val med knappt 22 procent av rösterna. Och även om Socialistisk Folkeparti till vänster gjort ett dunderval och blir näst största parti räcker inte mandaten för en röd regering.
Problemet är att inget annat naturligt regeringsalternativ heller har tillräckligt stort stöd.
Det nuvarande regeringspartiet Venstre får drygt tio procent och de övriga borgerliga rösterna splittras över ett otal partier som äter väljare av varandra.
För en majoritet i Folketinget krävs 90 mandat.
Efter ett historiskt spännande val har det blåa blocket 77 mandat i Folketinget, de röda har 84 och Løkkes Moderater 14.
Om Mette Frederiksen ska klänga sig kvar vid makten får hon förhandla med flera partier och inte minst med Løkke.
Vem får kungen lov att välja?
Nu är den första frågan vem som utses till regeringssonderare – eller kongelig undersøger som det heter i Danmark. Det avgör såklart inte kungen annat än formellt, utan det ska partierna komma överens om dagen efter valet.
Venstres partiledare Troels Lund Poulsen kräver en blå regering med honom som statsminister. Socialdemokraterna tolkar valresultatet som ett klart stöd för Mette Frederiksen.
Løkke kör i stället sitt eget race. En helblå regering utesluter han eftersom han knappast vill vistas i samma rum som populistiska Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt, än mindre sitta i samma regering.
Blott en dag före valet meddelade han att han kan tänka sig att bli regeringssonderare, även om många anser det osannolikt att han kan bli statsminister.
Løkkes makt just nu är att han kan hindra alla tänkbara statsministerkandidater. Han gör sig precis så stor han är i dansk politik.
Som om SFP stoppat Sannfinländarna
Många bedömare tror att Mette Frederiksen har chans att klänga sig kvar vid statsministerposten. Men det kan väl bli så att hon inte får förtroende eller lyckas som regeringssonderare.
Helt osannolikt är det inte att flera sonderare får försöka innan någon får ihop en regering. Løkke kan bli en av dem.
Mette Frederiksen chansade och utlyste val när Grönlandskrisen stärkte hennes aktier. Men de stärkte också den tidigare uträknade Løkke, som blev viral efter lyckade förhandlingar i Washington som avslutades med offentlig rökpaus.
Nu kan han ännu en gång bli en avgörande kraft i dansk politik.
För socialdemokraterna blir mandaten dyra om Mette Frederiksen ska hålla sig kvar som statsminister.
Man kan inte överföra politik från ett land till ett annat. Men det är som om SFP i Finland skulle ha använt sina mandat efter det förra riksdagsvalet för att tvinga fram en regering med Samlingspartiet och SDP för att utesluta Sannfinländarna.
Løkke spelar ett högt spel som kan lyckas.