Start

Belarus friger 250 politiska fångar – USA lättar på sanktioner

Efter en ny överenskommelse med USA friger Belarus en stor grupp politiska fångar i utbyte mot att Washington lättar på sanktioner.

Närbild på Lukasjenko.
Aleksandr Lukasjenko försöker balansera mellan öst och väst. Bild: EPA

Belarus frigav på torsdagen 250 politiska fångar. Det här meddelar USA:s ambassad i Litauen.

Beslutet kom efter ett möte i Minsk mellan landets ledare Aleksandr Lukasjenko och det amerikanska sändebudet John Coale.

Majoriteten av fångarna sattes på fri fot inne i landet medan 15 personer utvisas till Litauen.

Med på listan över de frigivna finns till exempel 31-åriga Marfa Rabkova som koordinerade människorättsgruppen Vjasnas arbete.

Enligt människorättsgrupper finns det omkring 1 000 politiska fångar i Belarus. Det senaste året har flera grupper av fångar frigetts.

Lukasjenko möter Trump?

Efter beslutet meddelade USA att landet lättar på vissa sanktioner gentemot Belarus.

Den här gången gäller beslutet tre företag som producerar och exporterar kaliumgödsel.

Ett annat tema under mötet i Minsk var ett eventuellt besök av Lukasjenko till USA.

– Vi diskuterade också en möjlig resa för president Lukasjenko till Washington för att träffa president Donald Trump och vi kommer att arbeta för att ordna detta, sa Coale enligt belarusiska medier.

En invit till USA skulle vara en stor diplomatisk seger för Lukasjenko som styrt Belarus med hård hand sedan 1994.

Enligt lokala medier hade de båda parterna också diskuterat möjligheten att på nytt öppna den amerikanska ambassaden i Minsk, en ambassad som USA stängde efter att Belarus tillät Ryssland att använda landets territorium för att invadera Ukraina i februari 2022.