Internationella olympiska kommittén (IOK) godkände under torsdagen en ny policy som stoppar transkvinnor från OS.
IOK skriver på sin webbplats att policyn gäller både för individuella grenar och lagidrotter. Den gäller inte retroaktivt och inte för motionsidrott.
– Som före detta idrottare tror jag starkt på alla olympiers rätt att delta i rättvisa tävlingar. Policyn bygger på vetenskap och har tagits fram av medicinska experter. Vid de olympiska spelen kan även de minsta marginalerna avgöra skillnaden mellan seger och förlust, säger IOK:s ordförande Kirsty Coventry.
Inför sommar-OS i Los Angeles 2028 kommer ett könstest att tas i bruk. Behörighet att tävla i damklassen ska fastställas genom screening av SRY-genen.
IOK anser att screening via saliv, kindskrap eller blodprov är den bästa metoden. Idrottare som testar negativt för SRY-genen uppfyller permanent policyn.
Om det inte finns anledning att tro att ett negativt resultat är felaktigt kommer testet bara att göras en gång i livet.
”Varje idrottare måste behandlas med respekt”
Vidare skriver IOK att idrottare med ett positivt SRY-test, inklusive XY-transpersoner och androgenkänsliga XY-DSD-idrottare, fortsätter att inkluderas i alla andra kategorier de kvalificerat sig för.
Till exempel är de behöriga i herrklassen, i en herrplats i en mixedtävling samt i alla öppna kategorier eller i idrotter och evenemang där idrottare inte klassificeras utifrån kön.
– Varje idrottare måste behandlas med värdighet och respekt. Det måste finnas en tydlig utbildning kring processen och tillgång till professionell medicinsk rådgivning, säger Coventry.
Den nya policyn införs för att ha tydligare regler i stället för att ge råd till enskilda grenförbund. Inför sommar-OS i Paris 2024 hade friidrotten, simningen och cyklingen infört regler som uteslöt transkvinnor som genomgått manlig pubertet.
Under OS i Paris pågick också en livlig debatt kring boxarna Imane Khelif och Lin Yu-ting. Båda uteslöts ur VM 2023, men IOK lät dem tävla i OS där båda blev olympiska mästare.