Start

Nu börjar sommartiden – EU utreder om den borde slopas

Natten till söndag gick vi över till sommartid igen. Men det kan komma att förändras.

Två smarttelefoner på ett litet bord med ringande väckarklocka och olika tid, den ena 15.30 och den andra 16.30.
Många apparater ställer om sina klockor av sig själva, men det kan vara bra att kontrollera att de faktiskt har gjort det. Bild: Matti Myller / Yle

Hela EU har gått över till sommartid igen. Det skedde klockan tre på natten till söndag finsk tid.

Nu på våren innebär övergången att vi förlorar en timme. I höst får vi sova en timme längre på morgonen när vi återgår till normaltid.

Natten till söndag har valts som tidpunkt för övergången, eftersom trafiken då är som lugnast och omställningen skapar så liten olägenhet som möjligt, uppger statsrådet.

EU utreder slopande

EU-kommissionen lade redan 2018 fram ett förslag om att slopa systemet med sommartid och normaltid, som innebär att man ställer om klockan två gånger om året.

Våren året därpå röstade EU-parlamentet ja till att slopa systemet med tidsomställningarna. Sedan har det dragit ut på tiden.

Nu väntar förslaget på behandling i Europeiska unionens råd, eftersom alla medlemsländer ännu inte tagit ställning i frågan. Finland är för att slopa sommartiden.

I februari i år inledde Apóstolos Tzitzikostas, EU-kommissionär med ansvar för hållbara transporter och turism, en utredning om saken.

Utredningen väntas vara klar före slutet av året, och sedan ska EU-kommissionen fundera på om och hur man går vidare.

Finland får inte slopa sommartiden på egen hand

EU har ett sommartidsdirektiv som också Finland måste följa.

Så länge direktivet är i kraft får inget enskilt medlemsland fatta egna beslut om saken.

För att slopa det nuvarande systemet skulle man enligt statsrådet bli tvungen att upphäva hela direktivet. Det görs i så fall av Europeiska unionens råd och Europaparlamentet tillsammans.

Meningen med att ha olika tid på sommaren och vintern har varit att man ska ta bättre vara på dagsljuset.

I Finland har vi växlat mellan sommartid och normaltid sedan 1981.