”Värsta traumat” och ”tredje apokalypsen” – det kokar i Danmark och Italien efter smärtsamma VM-missarna

När ett fiasko är fullbordat börjar presskåren arbeta. I Danmark är kritiken inte nådig efter VM-missen.

Danska och italienska spelare ser besvikna ut.
”Det kommer att göra ont i sommar”, sa både Danmark och Italien efter förlusten i VM-playoffet. Bild: AOP

Efter två raka VM-slutspel brände Danmark avancemang till sommarens mästerskap sent i går kväll. Tjeckien krossade den danska drömmen om USA i en rysare som gick till straffläggning.

Nu kokar det i dansk fotboll.

”Det värsta traumat”, ”bottennapp i den danska landslagshistorien” och ”fiasko” är omdömena i de stora danska tidningarna.

Tidigare landslagsspelaren Frank Arnesen är i sin tur frän i sin kritik mot spelstilen som det nuvarande landslaget har. Thomas Gravesen tycker i en intervju med danska Viaplay att det är dags att sparka förbundskaptenen Brian Riemer.

Brian Riemer i danska landslaget.
Brian Riemer fortsätter som dansk förbundskapten. Bild: AOP

Så blir det inte, meddelar det danska fotbollsförbundets ordförande Peter Møller.

– Brian har kontrakt till 2028 och vi tror på honom. Det är helt normalt att frågan om tränarens framtid väcks när vi missar ett stort mästerskap, säger Møller enligt DR.

Tungt kryss i höstas

Riemer tog över efter Kasper Hjulmand hösten 2024 och förra hösten förlängdes avtalet. Då ledde Danmark sin VM-kvalgrupp och hade matchboll för säkrat VM-spel hemma mot Belarus.

Efter 2–2 mot Belarus och förlust i den svängiga matchen mot Skottland i Glasgow tvingades Danmark till playoff.

– Vi kan kalla utgången av kvalet vad vi vill. Vi är superbesvikna, arga och bittra över att inte ha fått med oss resultaten som skulle ta oss till VM, säger Riemer.

Danmark har upplevt flera starka år i landslagsfotbollen på sistone med EM-semifinalen 2021 som största stund och rankats som Nordens bästa landslag, men i sommar är Norge och Sverige de nordiska länderna i VM.

”Oacceptabel skam”

Även Italien förlorade efter straffläggning i sin playoff-final – ett resultat som gör att ett av historiens mest meriterade landslag missar VM för tredje gången i rad.

Hur landade det i Italien?

Landets största sporttidning Gazzella dello Sport satte rubriken ”Tredje apokalypsen” med hänvisning till det brutalt dåliga facitet i VM-kvalen det senaste decenniet.

Bosniska spelare firar VM-avancemanget.
Bosnien-Hercegovina tog sig till nationens andra VM efter triumfen över Italien. Bild: Nidal Saljic / EPA

”En oacceptabel skam. Italiensk fotboll behöver en total genomlysning och den ska starta med att fotbollsförbundets ordförande avgår”, skrev det politiska högerpartiet Lega på sociala medier.

Italiens idrottsminister Andrea Abodi efterlyser också en ombyggnad av italiensk fotboll.

– Nu har vi en hel generation av barn och unga i Italien som aldrig har sett landslaget spela i VM.