Det blev aldrig riktigt spännande i den sjätte finalmatchen. HPK var ett nummer för litet mot ett Kiekko-Espoo som tidigt satte tonen och till slut fick lyfta bucklan ännu en gång.
– Man kan aldrig vinna för många guld. Jag är väldigt stolt över laget, säger Emma Nuutinen till Yle några minuter efter slutsignalen.
Redan från första nedsläpp visade Kiekko-Espoo att man inte tänkte ge HPK något andrum. Lisette Täks öppnade målskyttet efter bara 32 sekunder och när halva första perioden var spelad stod det redan 3–0 på tavlan.
Emma Nuuttinen och Minttu Tuominen såg till att utöka ledningen med två mål i numerärt överläge. Därmed var finalen i praktiken avgjord innan HPK ens hunnit komma in i matchen.
– Vi orkade göra jobbet och litade på våra styrkor under hela slutspelet. Det avgör till vår fördel den här säsongen, säger Nuutinen.
Ines Lukkarilas reducering i andra perioden var mest kosmetiskt – HPK lyckades inte sätta någon större press på Kiekko-Espoo under resten av matchen.
Istället stängde Nuutinen och Täks matchen med varsitt mål i tom bur på slutet och Kiekko-Espoo visade med eftertryck att man är Finlands bästa lag igen.
– Det är så härligt att vinna igen, säger Nuutinen.
Ilves avgjorde i boxplay i förlängningen
I FM-ligan är Ässät och Ilves nu bara en seger från semifinal.
Ilves vann över KalPa i en match som avgjordes först i förlängning. Lukas Jasek gjorde segermålet 2–1 för Ilves då matchklockan visade 78.54.
– Det är många känslor just nu. Jag tycker vi förtjänade den här segern eftersom vi skapade så många chanser, säger Jasek i MTV:s sändning.
KalPa såg länge ut att gå mot seger under ordinarie matchtid efter Teemu Hartikainens mål, men Ilves tog ut målvakten på slutet och Radek Kucerik kvitterade då 33 sekunder återstod av tredje perioden.
Lukas Jasek gjorde segermålet för Ilves i boxplay. En halvminut innan åkte Ilves på en utvisning på grund av för många spelare på isen. KalPa lyckades dock inte utnyttja läget som uppstod och i stället fick Jasek ett friläge som ledde till segermålet.
– KalPa gjorde ett misstag i neutral zon och jag satte bara fart. Jag tror att jag träffade stolpen tre gånger tidigare i matchen så nu var det skönt att sätta dit pucken, säger Jasek.
Ässät tryckte till SaiPa rejält i den femte matchen och vann med 5–1. Det var en vass andra period som avgjorde till Ässäts fördel och SaiPa hittade ingen väg tillbaka in i matchen.
– Vi gör en bra insats och släpper inte SaiPa till särskilt farliga lägen. Vi ska ladda batterierna så att vi kan avgöra serien på hemmaplan på lördag, säger Ässäts Patrik Juhola.
Roope Talaja var segerarkitekt för Ässät med två mål, och målvakten Jan Bednar gjorde också en solid insats med sina 22 räddningar.