Mikel Arteta medger att Arsenal hade något att bevisa – avgjorde Champions League-kvartsfinalen på stopptid

Titelchanser har runnit Arsenal ur händerna, men man lever i Europa. Efter ett sent segermål mot Sporting är Arsenal närmare en ny Champions League-semifinal.

Arsenals spelare firar segermål.
Arsenal har fortfarande de två tyngsta titlarna inom räckhåll: Premier League och Champions League. Bild: All Over Press

För några veckor sedan drömde Arsenal om en historisk säsong. Sedan kom förlusten i ligacupfinalen mot Manchester City och uttåget i FA-cupen mot Southampton.

Hälften av de möjliga titlarna är borta – och med den sviktande formen medgav tränaren Mikel Arteta att det sena segermålet mot Sporting i tisdagens Champions League-kvartsfinal var välkommet.

– En stor kväll, ett stort ögonblick för hela säsongen. Vi behövde verkligen visa vad vi är gjorda av, sade Arteta när han mötte världspressen i Lissabon.

Kai Havertz prickade in matchens enda mål och det ger Arsenal en skön kudde inför returen i London nästa vecka.

– Kravet på oss sedan augusti har varit att vinna, vinna, vinna och vinna. Om vi inte gör det är det en katastrof. Det är spelets regler, men jag känner att spelarna behöver höra något annat från mig. Vi måste klara av att fokusera på en uppgift i taget, säger Arteta.

Havertz hyllar Raya

Arsenals målvakt David Raya behövde göra ett par riktigt svettiga räddningar för att hålla nollan mot extremt hemmastarka Sporting. Den portugisiska ligatvåan träffade dessutom ribban och matchade verkligen Arsenal hela vägen.

– Han kanske är lite underskattad internationellt, men över de två senaste säsongerna är han världens bästa målvakt. Han är helt oslagbar. Han har räddat oss så många gånger, säger Kai Havertz om sin målvakt.

Se målen från tisdagens Champions League!

Arsenal har famlat spelmässigt ett tag och kunde ha haft ett betydligt svårare utgångsläge inför del två av kvartsfinalen. Nu har man med sig en 1–0-ledning och är tydlig favorit att gå till andra raka Champions League-semifinalen.

Bayern vann stormötet

I tisdagens stormöte mellan Real Madrid och Bayern München blev det tysk seger med 2–1.

Bayern ledde med 1–0 i paus, en ledning som sannerligen var i underkant. Sällan har Real Madrid varit så utspelat på Bernabeu, men här sköljde Bayern över dem med Michael Olises kvicka fötter som allra största vapen.

Luis Diaz dundrade in 1–0 och direkt efter paus kom dessutom 2–0 genom Harry Kane.

Harry Kane tackar fans i Bayern München.
Harry Kane gjorde sitt elfte mål under Champions League-säsongen. Bild: Dennis Agyeman / AOP

Kylian Mbappé reducerade med en dryg kvart kvar och under slutminuterna kunde Real Madrid till och med ha räddat oavgjort.

– Om det är något lag som ska åka till München och vända på det här så är det Real Madrid, säger tränaren Alvaro Arbeloa.

I kväll startar de två övriga Champions League-kvartsfinalerna: helspanska Barcelona–Atlético Madrid och PSG–Liverpool.