I kvartsfinalen i Champions League tog regerande mästaren PSG en övertygande seger mot engelska Liverpool. PSG vann den första matchen på hemmaplan med 2–0.
PSG dominerade sin hemmamatch fullständigt från början till slut. Det första målet gjordes av den unge franske anfallaren Désiré Doué i den 11:e spelminuten. Liverpool, som gick in i matchen försiktigt, var sällan ett hot under den första halvleken.
Samma mönster fortsatte i den andra halvleken, då PSG satte press direkt från start. I den 66:e minuten fördubblade Parislaget sin ledning. João Neves skar igenom Liverpools försvar och georgiern Khvitja Kvaratskhelia gjorde 2–0.
Mot slutet av matchen hade PSG flera chanser att göra ett tredje mål. Liverpool hotade egentligen aldrig PSG:s mål på allvar.
Dramatiskt rött kort
I den första kvartsfinalmatchen mellan FC Barcelona och Atlético Madrid inträffade strax före halvtid en avgörande situation för matchen. Barcelonas 19-årige försvarstalang Pau Cubarsí fällde Giuliano Simeone.
Domaren visade först gult kort, som ändrades till rött efter VAR-granskning. Direkt därefter slog Atlético Madrids argentinare Julián Álvarez en frispark snyggt i krysset.
I den andra halvleken lyckades Barcelona hålla i bollen trots att de spelade med en man mindre. Norrmannen Alexander Sørloth förvärrade ännu Barcelonas bekymmer med sitt 2–0-mål i den 70:e minuten.
För Atlético Madrids långvarige tränare Diego Simeone var segern den första på Camp Nou. Returmatcherna spelas nästa vecka.