Start

Expert: Därför blir kaffet knappast billigare

Priset på kaffebönor faller på världs­marknaden, men konsumenten märker ingenting. Och på lång sikt väntar högre priser, menar kaffeexperten.

Vi köper så att vi har kaffe i lager för ett år framåt, säger rosteriägaren John Söderlund.

Priset på kaffe har sjunkit betydligt på världsmarknaden i år. Men konsumenterna märker ännu ingen förändring i butikspriserna.

I lagren finns det ännu stora mängder kaffe som är köpt till ett högt pris. Innan det kaffet är uppdrucket kan det ha gått ett år.

John Söderlund är vd för Rost kafferosteri. Han varnar för att det kan dröja länge innan kaffedrickarna i Finland märker av lägre priser på kaféer och i butikshyllor.

– Det kommer nog inte att märkas i alla fall den närmaste tiden.

Enligt Söderlund finns det faktorer som samtidigt pressar priset uppåt. Stigande oljepriser gör transporterna dyrare. Samtidigt ökar konkurrensen när allt fler i Asien fått smak för kaffe.

Kaffehandeln är global

Handeln med kaffe på världsmarknaden styrs av utbud och efterfrågan, spekulation och väder. Priset slås fast på råvarubörserna i New York och London. Det sätter de ekonomiska ramarna för både bönder och kafferosterier över hela världen.

För ett kafferosteri som Rost finns det två sätt att köpa kaffe, säger Söderlund. Antingen försöker man köpa direkt från kaffeodlarna eller så köper man kaffebönorna via stora partihandlare i Europa.

– Vi köper kaffe för ett år i taget på den europeiska marknaden och då sätts också priset.

Det här betyder en fördröjning på upp till ett år innan priset på det rostade kaffe som vi säljer förändras, säger Söderlund.

En man med glasögon tittar in i kameran.
John Söderlund, vd för Rost kafferosteri, tror att vi får vänja oss vid ett högt kaffepris också i framtiden. Bild: Jouni Immonen / Yle

Konkurrensen om kaffet ökar

Antalet kaffedrickare i världen ökar. Flera länder i Asien som traditionellt har varit tedrickande länder har nu fått smak för kaffe. Det här gör att konkurrensen om kaffet ökar.

– Vi har för lite kaffeproduktion i världen i förhållande till konsumtionen. Det kommer också att driva priserna uppåt.

Söderlund tror att priset på kaffe aldrig kommer att bli så lågt som det var ännu för ett par år sedan, utan att vi helt enkelt kommer att få vänja oss vid ett lite högre kaffepris i framtiden.

Men att finländarna skulle dra ner på kaffedrickandet trots höga priser finns det inga tecken på, tror Söderlund.

– Kaffe är ju ändå ett ganska billigt njutningsmedel så det kommer nog finländarna att hålla fast vid.

Det vi kan göra om vi tycker att kaffet är för dyrt är att sluta slösa och att inte koka mer kaffe än vi tänker dricka upp, säger Söderlund.

– Det är den bästa medicinen för det här problemet.