Start

Kimitoön ansöker om 27 000 euro i danaarv

Staten har tagit hand om arvet efter en person som dog utan arvingar. Nu vill Kimitoön ansöka om pengarna.

På schemat för Kimitoöns kommunstyrelse på måndagen 20 april stod bland annat deltagande budgetering och att bestämma vad man ska göra av ett danaarv, det vill säga ett arv efter en avliden person som tagits hand om av staten.

– Det gick riktigt bra, vi hade ett kort möte och allt gick enligt beredningen, säger Helena Fabritius (SFP).

Ett arv blir ett danaarv när den avlidna saknar arvingar och inte har skrivit något testamente. Arvet går därför till staten, som kan välja att ge en del av arvet till kommuner för allmännyttiga ändamål.

Kimitoön har beslutat att ansöka om arvet eftersom kommunen var den avlidnas sista hemkommun.

Danaarvet är en summa på 27 000 euro. Vad exakt man ska göra med det är ännu oklart, förklarar Fabritius, men det kommer att användas för att främja ungas sysselsättning och etablering i arbetslivet.