I regeringens rambudget fick det finländska friidrottsförbundets EM-projekt ett stödpaket på två miljoner euro – med andra ord en femtedel av de pengar som förbundet öppet har deklarerat att de behöver för att arrangera friidrotts-EM 2030 i Helsingfors.
Förbundets ordförande Riikka Pakarinen säger till Yle att hon är nöjd med utfallet och att regeringen behandlade ärendet under sina ramförhandlingar.
– Det här var ett väldigt bra beslut för finländsk idrott och alla stora evenemang, säger Pakarinen.
Friidrottsförbundet vill ha ett säkrat stöd på tio miljoner euro från staten för EM-projektet. I går sa förbundets vd Harri Aalto att hela EM-ansökan hänger på att regeringen delar ut pengar till friidrotten.
Senaste EM ekonomiskt tungt
Nu får friidrottsförbundet två miljoner från staten för 2027. Åtta miljoner återstår – och Riikka Pakarinen är övertygad om att hela summan landar på förbundets konto till slut.
– Vi är nöjda med två miljoner i det här skedet. Det är en tydlig markering att staten stöder EM-projektet.
Enligt Ilta-Sanomat har staten garanterat att EM-projektet får resten av pengarna om Finland tilldelas mästerskapet.
Beslut om värdstad för EM 2030 tas i mars nästa år av det europeiska friidrottsförbundet. Helsingfors har Bryssel och Zürich som motståndare.
Finland har senast arrangerat friidrotts-EM 2012, ett mästerskap som höll på att sätta friidrottsförbundet i konkurs. Nu är tanken att täcka ungefär hälften av kostnaderna för ett EM med hjälp av offentliga medel.