Start

Dålig luftkvalitet i rysk oljehamn efter ukrainska anfall

Invånare i staden Tuapse vid Svarta havet klagar på sociala medier att det inte går att andas längre.

En satellitbild av en stad vid en strand där svart rök bolmar upp från oljecisterner och täcker en stor del av staden och kastar en mörk skugga över vattnet.
Satellitbild tagen efter Ukrainas anfall mot Tuapse den 16 april. Bild: Vantor / AFP

Luftkvaliteten i den ryska staden Tuapse har försämrats kraftigt efter två ukrainska anfall mot staden.

”Det finns inget att andas”, rapporterar Kyiv Independent att invånare i hamnstaden klagar på sociala medier.

Den 16 april gjorde Ukraina ett framgångsrikt drönaranfall mot oljeindustrin i staden. Enligt Kyiv Independent tog det mer än tre dygn att släcka de bränder som uppstod efter det första anfallet.

En satellitbild av en stad vid en flod där det finns långa rader av runda, vita oljecisterner.
En satellitbild av en stad vid en flod där svart rök bolmar upp från runda oljecisterner.
Satellitbilden till vänster är tagen i mars, bilden till höger efter Ukrainas anfall den 16 april. Bilder: Lehtikuva (vänster), Lehtikuva (höger)

Tuapse ligger vid Svarta havets östra strand, i området Krasnodar Kraj. I hamnstaden finns ett av de största oljeraffinaderierna i Ryssland.

Den 20 april, när de första bränderna precis hade släckts, slog Ukraina till igen. Tre dagar senare, torsdagen den 23 april, rapporterar Kyiv Independent att de bränderna fortfarande inte har släckts.

Satellitbilderna i den här artikeln är tagna före det andra ukrainska anfallet.

En satellitbild av en stad vid en strand. Vågbrytare sträcker sig ut i havet och skapar ett omgärdat område vid hamnen.
En satellitbild av en stad vid en strand där svart rök bolmar upp och täcker en stor del av staden och vattnet.
Satellitbilden till vänster är tagen i mars, bilden till höger är tagen efter Ukrainas anfall den 16 april. Bilder: Vantor / AFP (vänster), Lehtikuva (höger)

Invånarna klagar på plattformen Telegram att det är svårt att andas och även rysksinnade kanaler på plattformen beskriver situationen i Tuapse för ”Hiroshima utan strålning”.

Enligt de lokala räddningsmyndigheterna kommer situationen att återgå till det normala ”så fort branden har släckts”.