Den 34-åriga Emil Iversen stod för en bejublad comeback till världseliten i längdskidåkning under den nyss avslutade säsongen. Efter flera tunga år lyckades han i stenhård konkurrens vika sig en plats i det norska OS-laget.
I OS i Milano Cortina åkte han första etappen då Norge vann stafettguld och tog brons på femmilen.
Efter OS-succén började tanken om att fortsätta en säsong till mogna.
– Det tog inte många dagar förrän jag insåg att det jag har åstadkommit i år har varit ett äventyr. Många lade märke till att jag har haft en resa, från att slå in i väggen och slå in i väggen, till att komma tillbaka till toppen, säger han i en intervju för VG.
Iversen hyllar sin goda vän, skidkungen Johannes Høsflot Klæbo. De samarbetade tätt under förra vintern och det ledde till att Iversen ändrade sin livsstil och körde tuffa och långa pass utomlands med hög höjd.
– Jag har insett att jag fortfarande kan bli bättre och utvecklas. Johannes tycker likadant. Nu kommer jag att bli ännu mer ”sjuk i huvudet”. Det här med Johannes har förändrat mig lite som person, säger han.
Enligt VG har Iversen erbjudits en plats i det norska landslaget för nästa säsong.