Processen blev kort då Kanada besegrade Finland i 18-åriga pojkarna ishockey-VM i Slovakien.
Slutsiffrorna skrevs 7–0 och Finland fick tidigt in i matchen glömma förhoppningarna om gruppsegern.
– Tuff match och tufft motstånd. Vår egen prestation är ett mysterium, vi hade en mellandag bakom oss och förväntningen var att vi skulle vara bättre idag, sa Finlands tränare Tuomo Ropo efter matchen i en intervju för TV5-kanalen.
4–0 efter första perioden banade för den kanadensiska segern.
Beckett Hamilton ledde den kanadensiska framfarten med sina två mål i den första perioden.
Den andra perioden blev mållös, men i början av den avslutande perioden utökade Kanada snabbt sin ledning.
Tappade greppet om gruppsegern
Finland hade med sina tre tre segrar tidigare i turneringen ett läckert läge inför matchen. En ny seger hade inneburit första plats i gruppen och en poäng hade räckt till för att säkra minst andra plats.
Nu blir det i stället tredje plats, efter att värdlandet Slovakien i kvällsmatchen vann över Lettland.
Slovakien överlistade Kanada med 2–1 i öppningsmatchen, men efter det har Kanada hållit tätt bakåt och varit effektiv framåt då man slått Lettland med 6–0, Norge med 8–0 och nu då även Finland med klara siffror.
Kvartsfinalerna spelas på onsdag och Finland kommer att möta Tjeckien.
Artikeln uppdaterat kl. 22.23 med kvällsmatchens resultat, Finlands slutliga placering i gruppen och bekräftade motståndare i kvartsfinalen.