Juniorframgångarna fortsätter för Sverige – nu blev det guld i U18-VM

Det är ett bra år för svensk juniorishockey. Efter triumfen i U20-VM tidigare i år har nu även de yngre blågula talangerna klivit allra högst upp på prispallen.

Svenska spelare jublar över ett mål.
Elton Hermansson gjorde ett av målen i finalen (arkivbild). Bild: IMAGO/Michal Fajt/ All Over Press

I början av januari vann Sverige guld i junior-VM efter seger över Tjeckien i finalen. Några månader senare ville U18-spelarna inte vara sämre.

Guldet säkrades i finalen mot Slovakien. Det blev några darriga minuter på slutet, men Sverige vann med 4–2.

Sverige inledde finalen starkt och tog ledningen tidigt genom Wiggo Sörensen. När Elton Hermansson satte 2–0 i slutet av den andra perioden började guldvittringen sprida sig längs bänken.

I tredje perioden höjde svenskarna tempot ytterligare. Adam Andersson satte 3–0 och Ola Palme ökade på till 4–0. Då såg det ut som att saken var klar – men Slovakien hade inte gett upp.

En snabb reducering från Ivan Mata följdes av ytterligare ett mål av Maxim Simko, och plötsligt stod det 4–2 med bara några minuter kvar. Slovakien satsade allt, tog ut målvakten och fick till och med chansen att spela sex mot fyra i ett sista powerplay.

Men Sverige stod pall för pressen. Det blev svenskt guld – det första sedan 2022 och det tredje totalt på den här nivån.

Bronset i U18-VM gick till Tjeckien. Laget slog Lettland i bronsmatchen med 4–1.