På måndag ska kommunstyrelsen diskutera placeringen av Kimitos nya skolcenter. Men inför mötet har en debatt blossat upp: Är det verkligen styrelsen som ska fatta det stora beslutet, eller borde frågan lyftas till kommunfullmäktige, kommunens högsta beslutande organ?
Ännu i mars ansåg kommunstyrelsens politiker enhälligt att styrelsen kan ta beslutet men nu höjs röster för att kommunfullmäktige ska få sista ordet.
”En principsak för Kimitos framtid”
Styrelseledamoten, Vänsterförbundets Otto Bruun, anser nu att det är viktigt att styrelsen omprövar sitt beslut från i mars och tar ärendet via kommunfullmäktige.
– Det här är ett stort principbeslut för skolan men också för Kimito och hur byn ska se ut i framtiden. Därför ser jag det som ytterst viktigt att kommunfullmäktige som högsta beslutande organ också får säga sin åsikt i frågan, säger Bruun.
Det förhindrar också en framtida debatt om placeringen betonar Bruun eftersom det är lätt hänt att många anser att fullmäktige nu endast är en gummistämpel då det gäller kommunens största investering.
Socialdemokraten Eva-Stina Hellbom som är kommunstyrelsens andra viceordförande håller med Bruun och anser att skolcentrets placering definitivt ska behandlas av kommunfullmäktige.
– Det är en stor fråga som berör nästan hela kommunen och för att beslutsprocessen ska gå rätt till så anser nog jag att kommunfullmäktige måste få komma med sin åsikt i frågan, säger Hellbom.
”Vi kan inte ändra redan fattade beslut”
Kommunstyrelsens ordförande Helena Fabritius, SFP, är inte övertygad att styrelsen nu ska ompröva beslutet från i mars och ge möjlighet för kommunfullmäktige att också behandla ärendet.
– Jag kanske förstår tanken att ge kommunfullmäktige en chans att besluta om frågan men samtidigt har styrelsen för bara två månader sedan godkänt en handlingsplan för projektet och då bestämt hur beslutsfattandet ska genomföras, säger Fabritius.
Enligt Fabritius måste styrelsen kunna hålla sig till de beslut som görs och inte gå och ändra på redan tidigare gjorda beslut. Fabritius tillägger att beslutet i mars var enhälligt och att ledamöterna hade fått bekanta sig med handlingsplanen i detalj på förhand.
Centerns Jonna Lappalainen, första viceordförande i kommunstyrelsen, vill se ett snabbt beslut för att undvika en utdragen process, likt den som föregick bygget av Silva daghem.
– Det är viktigt att vi nu skulle komma framåt med processen och smidigt få igång beslutsfattandet, säger Lappalainen.
Kommunens största satsning någonsin
Det nya skolcentret i Kimito ska stå färdigt om fem år om allt går enligt plan. Byggandet kan inledas redan 2029 och hösten 2030 ska skolcentret ta emot de första eleverna.
Elever från tre skolor, Kimitonejdens skola, Kimitoöns gymnasium och Kemiönsaaren keskuskoulu ska använda de nya utrymmena vilket betyder ungefär hälften av kommunens skolelever.
Satsningen blir kommunens största någonsin och den preliminära budgeten visar att skolcentret förväntas kosta drygt 16 miljoner euro.
I en intervju till tidningen Åbo Underrättelser i november i fjol säger kommundirektör Erika Strandberg att kommunens ekonomi står på en stadig grund och att lånebördan är låg jämfört med landets medeltal.
– I Kimitoön är lånebördan per invånare endast 1 200 euro per invånare och klart lägre än övriga delar av landet så vi ser att vi nu är redo att satsa, säger Strandberg.
Ungdomar i kommunen, personal i skolorna och utomstående byggnadsexperter har fått kommentera de olika alternativen och enligt kommunens utredning är det alternativ C, ett nybygge vid Edvin Widesvägen som verkar ha mest fördelar och ge de bästa synergierna.
Men beslutet fattas i sista hand av kommunens politiker. Frågan är nu om det sker i juni i kommunstyrelsen eller samma månad i kommunfullmäktige som är kommunens högsta beslutande organ?
Vem anser du ska besluta var Kimitos nya skolcenter placeras? Gör din åsikt hörd i kommentarsfältet.