VM-guld för Finlands U19-lag i innebandy! Vann över Sverige i förlängningen

Efter en sen kvittering och ett förlängningsmål kan Finlands U19-damer fira VM-guld för första gången på fem år.

Se segermålet här (finskspråkigt referat).

Finland är U19-världsmästare i innebandy. Finlands damer besegrade Sverige i finalen med 4–3 efter förlängning.

Efter två perioder ledde Finland med 2–1, men Sverige avslutade starkt och med nio minuter kvar av tredje perioden gick de blågula upp i en 3–2-ledning. Med endast 50 sekunder kvar kvitterade Finlands Vilja Kuutniemi till 3–3.

I förlängningen var det kaptenen Jenna Potinoja som steg fram och noterades för segermålet efter ett kontrollerat anfall.

Mästerskapstiteln är årsklassens tredje. U19-laget har tidigare kammat hem guldet åren 2012 och 2021.

Bronset gick till Tjeckien som vann över Schweiz.