Fiskars-koncernen överlät år 2017 Källviken till Forststyrelsen som en hundraårsgåva till Finland. Samtidigt bytte det natursköna området väster om Ekenäs namn till Dagmars park. Fiskars äger fortfarande området, men Forststyrelsen har hand om skötseln.
Nästan nio år senare har besökarantalet ökat kraftigt, men skötseln av det 40 hektar stora området har förändrats. Nu sköts parken som ett naturskyddsområde, vilket innebär en annan syn på underhåll än tidigare.
Ulf Heimberg bor i Skogby i närheten av Dagmars park och besöker området regelbundet. Han ser både positiva och negativa förändringar sedan Forststyrelsen tog över.
– Det positiva är att vägen ner till minnesstenen har fyllts med makadam så den bär bra nu. Förut var det bara rötter och mjuk sand. Järntrappan har också lagats och uppfyller alla säkerhetskriterier, säger Heimberg.
Men han noterar också att den kontinuerliga övervakningen och skötseln har minskat jämfört med Fiskars tid.
– Förr fanns det en eller flera personer plus Fiskars skogsavdelning som gjorde årliga städningar. Man hade en kampanj att allt skulle vara klart före första maj. Med stigande besökarantal och mindre resurser ser man att området inte sköts på samma sätt längre, konstaterar Heimberg.
Besökarantalet har ökat kraftigt
Enligt Forststyrelsens räknare besökte 18 700 personer Dagmars park år 2025, jämfört med 13 700 året innan. Den utvidgade parkeringen är ofta full av bilar sommartid.
– Här övernattas på parkeringen också, säger Heimberg.
Han efterlyser mer resurser för att möta det ökade besökarantalet.
– Mer besökare kräver mer resurser. Det är ganska enkel matematik. Soptunnor ska tömmas, toaletter fixas och liknande, säger han.
Naturskyddsområde kräver annan skötsel
Harri Karjalainen är kontaktchef vid Forststyrelsen och har hand om naturtjänsterna i södra Finland. Han förklarar att området numera sköts enligt andra principer än under Fiskars tid.
– Nu när området officiellt är ett privat naturskyddsområde, är skogen i naturtillstånd. Det syns förstås direkt i skogsbilden att vi har kullfallna träd och kvistar, säger Karjalainen.
Han betonar att träd som faller över stigarna röjs bort, men att skogen i övrigt får utvecklas naturligt enligt lagen om naturskyddsområden.
– Skogsbruk är inte tillåtet enligt lag på naturskyddsområden. Reglerna har förändrats sedan Fiskars tid, förklarar han.
Besparingar slår hårt
Karjalainen erkänner att Forststyrelsen har fått spara betydligt de senaste åren.
– Den nuvarande regeringens nedskärningar drabbar oss hårt och vi måste prioritera. Området är inom vår grundläggande skötsel och vi ser till att kundsäkerheten fungerar, säger han.
I fjol byggdes helt nya trappor ner mot källan och stranden. Soptömningen vid parkeringen sköts regelbundet. Men vissa detaljer får vänta.
– Om en stolpe lutar lite, är det kanske inte vår prioritet. Däremot om ett träd faller över stigen, åtgärdar vi det direkt eftersom det hindrar besökarna. Det är en tråkig situation, men så ser verkligheten ut, säger Karjalainen.
Utedassen stängda av miljöskäl
En källa till frustration för besökare är att utedassen är stängda. Ulf Heimberg påpekar att om det finns utedass, borde de vara öppna eller så borde det finnas tydlig information om vilken tid på året de är öppna.
Harri Karjalainen berättar att det inte fanns utedass under Fiskars tid. Utedassen byggdes av Fiskars strax före överlåtelsen. Till en början var de öppna, men sedan konstaterade de att det finns en risk för vattendragen.
Fortstyrelsen har som regel att ha utedass med sluten tank på sina områden så att inget av misstag kommer ut i vattendrag. Eftersom det var frågan om komposterande utedass stängdes de.
Och det är inte möjligt med utedass med sluten tank i Dagmars park eftersom slambilen inte kan ta sig fram, förklarar Karjalainen.
Utedassen ägs fortfarande av Fiskars och en lösning kan enligt Karjalainen komma att övervägas om trycket ökar ytterligare.
Behov av röjning och underhåll
Heimberg ser flera konkreta åtgärder som skulle förbättra upplevelsen av parken.
– Bryggan behöver ses över. Källan där vattnet rinner ut mot havet håller på att stocka. En flaggstång som tidigare stod vid bryggan är borta. Kejsarinnan Dagmars kaffebord finns kvar, men bänken bredvid har vuxit igen så folk vet inte att det är en bänk längre, säger han.
Han menar att det borde röjas från kaffebordet så att man ser viken.
– Jag tror knappast att hon satt och drack sitt kvällste där och tittade in i en skog.
Men eftersom det är frågan om ett naturskyddsområde går det inte att röja skog, påpekar Karjalainen.
Om man lämnar saker ogjorda nu och skjuter på framtiden, är det kanske svårt att reparera, varnar Heimberg.
Kreativa lösningar för framtiden
Karjalainen håller med om att situationen är utmanande, men ser möjligheter till samarbete.
– Vi har på annat håll gjort talkoinsatser med lokala föreningar och invånare. Vi har fått donationer som har gjort det möjligt att sätta saker i ordning när budgetmedlen inte räckt till. Sådana möjligheter finns, säger han.
Han nämner också att Forststyrelsen på vissa håll har samarbetat med kommuner genom bruksrättsavtal där kommunen tar över skötseln medan Forststyrelsen behåller ägandet.
– Vi går inte händelserna i förväg, men vi måste vara kreativa. Jag tror att vi klarar oss, men det krävs flexibla lösningar, säger Karjalainen.
Med 91 år kvar på avtalet hoppas han på bättre tider.
– Vi hoppas förstås att tiderna förändras så att Finland får det bättre ekonomiskt och att skattepengarna räcker bättre till att ta hand om alla dessa fina platser. Det handlar i slutändan om ifall staten har råd att satsa på naturen och människors välbefinnande, säger Harri Karjalainen.